Intresset var stort när ekonomistudenternas egen dag i KEY-dagen gick av stapeln på onsdagen. Med föreläsning och massor av utställare bjöds på något för alla smaker.
– Det är ett väldigt bra tillfälle för studenter att möta potentiella framtida arbetsgivare, säger Linnea Johansson, en av två projektledare för dagen.
Jobb efter examen, arbetstid och lön, ämnen till examensarbeten och extrajobb vid sidan av studierna. Detta var ämnen som stod högt i kurs när Karlstads ekonomers yrkesdag, KEY-dagen, arrangerades på onsdagen.
Under dagen kunde nyfikna studenter mingla runt bland ett tjugotal olika utställare, bestående av allt från banker och fackförbund till kommuner och myndigheter.
– Det är ett väldigt bra tillfälle för studenterna att få en bild av vilka företag som finns och som man söka jobb hos efter examen. Det är även ett bra tillfälle att prata med de företag som finns i regionen för att få in en fot, säger Linnea Johansson.
Arbetet inför årets upplaga av KEY-dagen startade i mars och sedan dess har den 16 personer stora projektgruppen planerat både arbetsmarknadsmässa, föreläsningspass och bankett.
– Vi har försökt att få in företag från alla olika inriktningar som finns inom ekonomi på universitetet. I år är det utställare inom både företagsekonomi, nationalekonomi och industriell ekonomi, just för att täcka in så många utbildningar som möjligt, säger Linnea Johansson.
– Det mest har gått enligt plan. Det har varit svårt att få in företag inom ingenjörsbranschen eftersom IN-dagen var större i år, och hade ett bredare fokus på alla ingenjörsutbildningar. Företagen fokuserade då på att åka dit, så det har blivit många nej från sådana företag, säger Jack Norrena, den andra av två projektledare för dagen.
En av årets utställare var den Karlstadsbaserade redovisningsbyrån Accountor, som är en återkommande utställare på KEY-dagen.
– Vi tycker att det är ett bra forum för att träffa studenter. Vi har mött många studenter under dagen och har fått in ett gäng ansökningar, så det är kul, säger Sofia Ullman, redovisningskonsult på Accountor.
– Det är inte så många som känner till Accountor, så vi försöker att nå ut brett. Vi marknadsför oss mycket lokalt, både här och genom Företagssalongen, säger Jonathan Forsberg, redovisningskonsult på Accountor.
En av studenterna som minglade runt i vimlet var Amanda Persson som läser första terminen på civilekonomprogrammet, och som tog tillfälle i akt att se vilka möjligheter som väntar efter examen.
– Jag är här för att knyta kontakter inför framtiden. Hittills har jag pratat med Grant Thornton och nu kollar jag mest vilka företag som finns. Efter examen vill jag nog jobba med något inom marknadsföring och organisation, säger hon.
Efter att årets upplaga av KEY-dagen nu är genomförd väntar framdeles både utvärdering av årets projekt liksom att lämna över stafettpinnen till nästa projektgrupp som startar sitt arbete under våren.
– Nu blir det lite efterarbete med fakturering och att skriva en rapport till överlämning så att nästa års projektgrupp får en så bra förutsättningar som möjligt, säger Jack Norrena.
Vad tror ni om framtiden för KEY-dagen?
– Jag tror inte att dagen kommer att växa med fler utställare inom företagsekonomi. Däremot tror jag att dagen kommer att växa med fler utställare som riktar sig till de studenter som läser internationella affärer. Där har vi fått flera bra kontakter inför årets dag, men som tyvärr var lite för sena, säger Jack Norrena.
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.