×

Kommunikatörsdagen – en dag fylld av inspiration

Foto: Philip Fallqvist

Intressanta föreläsningar och heta paneldiskussioner som gav nya perspektiv på hur det digitala fungerar. En dag som denna erbjöd nya erfarenheter och nya kontakter som man har användning av senare i livet. Förutom allt detta delades även två priser ut och en mängd av glädje och gemenskap.

Det är nu två veckor sedan kommunikatösdagen genomfördes, en dag som gav nya perspektiv och lärdomar. Dagen gav allt från intressanta och energifyllda föreläsningar till heta och lärorika paneldiskussioner. Efter att ha kollat stämningen hos studenter som kom för att besöka dagen, var det ord som, inspirerande, fartfylld och intressant som genomsyrade samtalen. 

Den första föreläsaren, Jonas Westling gjorde ett starkt intryck hos publiken, med hans tydlighet och hur han valde att ta upp information gjorde det spännande och intresseväckande. Jonas Westling är chef på influencer marketing byrån Nine Agency och har många års erfarenhet inom marknadsföringsbranschen. Jonas berättade bland annat om de aktuella trenderna inom branschen, men även om sociala medier och hur de har växt genom åren. Mot slutet av föreläsningen berättar han  om hur man marknadsför sig och hur man lyckas med den. 

Efter föreläsningen fick vi möjlighet att prata med Jonas och Elin Simmesgård som är marknads- och hållbarhetsansvarig på företaget Clean drink. Samtalet bjöd på spännande diskussioner, där bland annat Jonas tar upp att det är en fantastisk dag, som är professionellt gjord

– En sådan här dag skapar nya möjligheter både för studenter men även för oss i yrket, berättade Jonas Westling.

Samtalet löpte vidare och vi pratade lite om hur temat passar in i dagens samhälle, men även om att det är bra att det har kommit en såpass bred målgrupp där alla kan lära sig något.

– Kul att man får vara en del av en sådan här dag, det skapar engagemang och roliga diskussioner, sade Elin Simmesgård.

Den andra föreläsaren för dagen var Anitha Clemence, som gav en energifylld och inspirerande föreläsning. Anitha har haft en lång karriär inom kommunikation- och TV-branschen och är idag en välkänd profil i media och sociala medier. Under föreläsningen delade Anitha sina erfarenheter och hur man hänger med i den snabba digitala utvecklingen. Under hela sin presentation var hon kvick i talet, ambitiös och lyfte saker och ting på ett inspirerande sätt. Slutet av föreläsningen bjöd på en workshop där vi i publiken diskuterade och interagerade med Anitha, vilket gav en mer livlig känsla.

Sist ut för dagen var Elin Simmesgård som olikt från de andra började med att introducera två tävlingar, var detta kanske för att skapa ett större engagemang hos publiken eller för att få interagera med dem? Under föreläsningen berättade Elin om sitt arbete, men även om hur företaget jobbar med influencers och ambassadörer för att skapa framgång i sitt varumärke.

Utöver föreläsningar erbjöd även dagen på intressanta paneldiskussioner, där Jonas Westling, Elin Simmesgård och Charlotte Söderlund, som är jurist på konsumentverket, ger svar på tal på de frågor som årets moderator, Fredrik Hillerborg, ställer. Fredrik är universitetsadjunkt, inom medie- och kommunikationsvetenskap. De tips som panelen ger är att man ska fokusera på nuet och att man lär sig genom att göra och förstå arbetet. Men även att man ska våga tro på sig själv och testa nya saker. Charlotte avslutade paneldiskussionen med att det är viktigt att vara pedagogisk och att följa lagar och regler. 

Mot slutet av dagen pratade vi vid med de olika montrarna som var på plats och frågade vad de ansåg om dagen. När vi pratade med NWT berättade de att de tycker att en sådan här dag är rolig och spännande, samt att den ger så många nya möjligheter för alla.

”Det är kul att det kan hållas på plats, vilket gör att engagemanget blir större samt att det blir lättare åtkomst för studenterna” Berättade NWT.

Vidare pratade vi med Higher Ambition som tyckte att det var kul att vara där och delta och att det var roligt att engagemanget var relativt stort. De berättade också att en sådan här dag ger många nya erfarenheter och möjligheter. 

Sist men inte minst så presenterades både årets kommuniktörspris och årets MKV-lärare. Kommunikatörspriset delas ut varje år i samband med branschdagen och i år var det tre nominerade, där slutligen Region Värmland knep första plats. Årets MKV-lärare är även det ett årligt pris som delas ut av studenter, där de har chansen att visa sin uppskattning till en viss lärare inom medie- och kommunikationsvetenskap på Karlstad Universitet. I år var det Kajsa Carlsson som blev tilldelad priset och blev oerhört glad och förvånad. 

Årets kommunikatörsdag bjöd på smått och gott, där vi kunde ta med oss nya erfarenheter ifrån. Med heta paneldiskussioner som gav nya perspektiv och nya lärdomar om hur digital marknadsföring fungerar och hur man måste förhålla sig till lagar och regler för att inte falla i någons ögon. Även de intressanta och inspirerande förläsningarna som man kan ta lärdom av.

Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.

Toppnyheter