Clear River Racing är ett projekt som studenter driver utanför skoltid där de får bygga en bil från grunden och sedan ställa upp i tävlingar mot andra lag från resten av världen. I år är det första året efter pandemin som projektet genomförs som vanligt. Daniel Olsson är en av årets projektledare och berättar vad som väntas för årets CRR.
Årets team är det första som driver projektet som vanligt igen efter pandemin. Det som skiljer årets Clear River Racing gentemot föregående år är bland annat att de inte längre behöver förhålla sig till restriktioner. De behöver inte tänka på att hålla avstånd eller bära mask.
– Masker använder vi ju ändå men inte på grund av corona utan det är för att vi håller på med kemikalier. Men just det här med att man kan röra sig fritt igen är bra, för det blir väldigt trångt annars. Det är mycket som ska göras på samma gång och att då behöva anpassa sig och hålla två meter är ingen höjdare, då är det bättre att kunna arbeta bredvid varandra och hjälpas åt, säger Daniel.
Från bränsle till el
Karlstads CRR team tävlade inte under pandemin på grund av de rådande omständigheterna, men förra årets projekt fick en betydelsefull förändring efter uppehållet. Universitet bestämde sig för att ändra bilens bränslemotor till en eldriven motor. Med Jakob Heyes och Jesper Lindh som projektledare byggdes elbilen och Olsson berättar att delar av denna bil kommer återanvändas till årets CRR-bil. Bytet har inneburit en stor kostnad, vilket är den primära anledningen till att vissa delar återanvänds.
– Men vi ska absolut se till att hålla ihop bilen från förra året, vi ska bara sno lite delar från den.
Teamet består just nu av omkring 38 personer som studerar alla möjliga program på KAU, allt från lärarprogrammet till ekonomiprogrammet. Antalet medlemmar i år är betydligt högre än vad det var när pandemin var som värst då det var omkring 20 stycken. Till våren välkomnar de nya medlemmar, alla studenter på skolan har möjligheten att ansöka till att delta i projektet. Det krävs inga förkunskaper eller tidigare erfarenheter, man får som nyrekryterad en introduktionskurs och mycket lär man sig med tidens gång.
– Det roligaste med projektet är att man får träffa så otroligt mycket människor. Det är mitt andra år jag är med nu och jag vet inte hur många kontakter jag lyckades knyta förra året, och dessutom många nya härliga vänner.
Med siktet på tävling
Efter tävlingsuppehåll under pandemin är årets team redo att ge sig ut på tävlingsbanorna på nytt. Målet med CRR projektet är att åka på den internationella tävlingen, Formula Student. Tävlingsdeltagarna bedöms delvis på hur väl bilen presterar i olika dynamiska moment, där man tävlar i ett race likt Formel-1. Delvis även i statiska moment, där deltagarna försvarar bilens konstruktion inför en domare. Det statiska momentet är således en design review där deltagarna argumenterar för deras val av konstruktion och design.
– Ju mer man kan gå in i detalj, desto mer poäng brukar man få på tävlingen också, förklarar Olsson.
När årets bil är färdig vet de inte exakt.
– Är det något man lär sig i ett sånt här projekt är det att allt inte går som man tänkt sig. Du kan nästan alltid multiplicera tiden med tre i vissa saker. Men vi siktar på att ha en körbar bil iallafall en bit in på våren, ungefär april, det är i alla fall målet.
Laget ser fram emot att komma tillbaka på banan igen som vanligt utan restriktioner och tävlingsuppehåll.
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.