Varje år delas ett samverkanspris ut på näringslivsgalan 100 grader Karlstad. Priset delas ut till en grupp studenter som utmärkt sig genom sitt samarbete med näringslivet. I år gick priset till projektet Clear River Racing som får ett tillskott på 10 000 kr till kassan. Ett projekt som har levererat studentbyggda formulabilar sedan 2007, anordnar IN-Dagen och som idag har ett sjuttiotal sponsorer.
Clear River Racing (CRR) startades hösten 2007 och har varje år sedan dess producerat egenbyggda formulabilar. Detta är första gången som projektet vinner samverkanspriset. Daniel Olsson poängterar att det är alla tidigare medlemmar och många års hårt arbete som har gjort att projektet har vunnit samverkanspriset och kan bygga de häftiga bilarna som de gör idag.
– Det känns framför allt som ett erkännande för allt slit som har lagts ner, läggs ner och kommer att läggas ner på det här projektet varje år. Förra året la alla studenter tillsammans strax över tjugotusen timmar och det är väl så det brukar se ut, berättar Daniel.
PR-gruppen – fokus sociala medier och sponsorer
Projektet finansieras till stor del av sponsorer och idag har CRR ett sjuttiotal sponsorer. Tidigare har det funnits en gemensam projektgrupp för marknad och PR, i år satsas det extra mycket på just PR. Detta har lett till att CRR kan fokusera mer på sociala medier, samla sponsorer och värva nya medlemmar. Aline Timan berättar att många sponsorer är återkommande eftersom de tycker att CRR är ett roligt projekt att hjälpa till med.
– Sponsorerna bidrar med alltifrån maskintid, kunskap och pengar. Många sponsorer är lokala och det ligger som grund för det starka bandet till näringslivet. Men för att få viss kompetens behöver vi sträcka oss utanför Värmland, säger Daniel.
Clear River Racing anordnar även IN-Dagen på Karlstads universitet som är en arbetsmarknadsmässa som främst riktar sig till natur, teknik och ingenjörsstudenter. Ett fyrtiotal företag kom till Karlstad universitet för möjligheten att nätverka med studenter. Eventet har tagit upp en stor del av marknad och PR:s arbete och Aline berättar att det blev väldigt lyckat.
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.