Startskottet för julhandeln, Black Friday, närmar sig. På Karlstads Universitet bedrivs forskning som kan hjälpa människor när stressen över den normativa konsumtionen känns övermäktig.
– Ett bra första steg är att slopa konsumtion som egentligen inte ger så mycket välbefinnande, säger Fredrik Wikström, professor i miljö- och energisystem.
Konsumtionsbudskapen ökar i takt med att vi närmar oss Black Friday och jul. Fredrik Wikström, professor i miljö- och energisystem, och Charlotte Bäccman, lektor i psykologi, båda vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) är helt överens om att det finns sätt att spara både pengar, miljö och samvete på.
– Den sämsta konsumtion vi sysslar med är när vi handlar saker som används lite eller inte alls, säger Fredrik Wikström. Det belastar både vår miljö och plånbok utan att vi upplever vare sig någon större nytta eller lycka, säger Fredrik.
Charlotte Bäccman tipsar om att ha en tydlig struktur eller plan för att ta sig igenom storhelgerna. Syftet med en plan är att minska impulsiva beteenden – att inte dras med i hetsen och handla bara för att man tycker att något är billigt.
– Gör en lista över sådant du behöver och måste handla. Det gör det enklare att hålla fokus och hjälper vår förmåga att hålla oss inom ramen för vårt planerade beteende och hålla rätt kurs i det köplandskap vi befinner oss i. Komplettera gärna listan med en budget, det minskar risken för impulsköp.
”Sänka ambitionsnivåerna”
Fredrik tycker generellt att det kan vara bra att sänka ambitionsnivåerna inför storhelger. Att reflektera över varför man ses och vad som gör att våra möten faktiskt tillför att vi mår bra.
– Jag tror det är viktigt att inse hur mycket reklam och sociala medier påverkar oss. Det är dags att ägna mer tid åt att lyssna inåt – vad är det egentligen jag mår bra av. Att bli medveten konsument är att väga det välbefinnande som konsumtionen ger upphov till mot miljöeffekter, säger Fredrik.
Vissa väljer en annan väg
Svensk Handel bedömer att den totala försäljningen under shoppingfredagen tillsammans med Black Week och Cyber Monday kommer uppgå till åtta miljarder kronor. Medan många företag ser Black Friday som en möjlighet att sälja, bojkottar andra denna dag. Ett av företagen är The Body Shop som tidigare i veckan gick ut med att man i stället för konsumtion återigen uppmärksammar våldsamma relationer i skyltfönstren. Även Haglöfs tar avstånd från den stora konsumtionsdagen och stänger i stället ner sina butiker och uppmanar sina anställda att gå ut i naturen.
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.