Det finns mycket att hålla koll på när man skapar och planerar ett event. Isabell Nilsson, Julia Jakobsson, Maja Lindholm och Lina Kerrouchi är studenter på Kommunikation och PR programmet på Karlstads universitet och planerar just nu ett av universitetets största studentdrivna event, Kommunikatörsdagen. Sedan september 2022 har projektgruppen planerat eventet och den 16 mars kommer dagen att äga rum i Aula Magna.
Kommunikatörsdagen är en branschdag för studenter och yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Dagen kommer att vara fullspäckad med föreläsningar, tävlingar, lunch, frukost, paneldiskussion, mingel och sist kommer kommunikatörsnätverket dela ut kommunikatörspriset. Pris till årets medie- och kommunikationsvetenskaps lärare kommer även att delas ut.
– Årets tema är PR i ständig förändring. Det har vi valt för att det passar de som är intresserade av marknadsföring och kommunikation. Det berör många olika arbetsgrupper, säger eventets projektledare, Isabell Nilsson.
Dagen är därför inte bara ämnad för MKV studenter utan för alla studenter som är intresserade och vill ha kunskaper inom ämnet.
– De flesta kommer att arbeta med en kommunikatör på något sätt. Har du exempelvis en chefsposition kommer du att arbeta tätt med en kommunikatör och yrket sprider sig väldigt snabbt just nu, berättar Julia Jakobsson, sponsoransvarig för branschdagen.
Kommunikatörsdagen började planeras redan måndagen efter nollningsveckorna i september 2022 och efter mer än ett halvårs planering är det snart dags för eventet att äga rum. Branschdagen är laddad med tre föreläsningar som kommer att handla om ämnen som ligger i linje med årets tema, PR i ständig förändring. Årets första föreläsare är Johan Malmberg som arbetar som Creative Director på kommunikationsbyrån Bulldozer, där han även är delägare för byrån. Nästa föreläsare är en duo som arbetar på designbyrån Snask, Erik Kockum, Creative Director och Minna Sakaria, Design Director. Den sista föreläsaren är Celina Blanche som är TikTok influencer och entreprenör samt tidigare PR konsult.
Branschdagen gör det även möjligt för studenterna att träffa yrkesverksamma för att nätverka och knyta nya kontakter med näringslivet.
– De som kommer på eventet kommer få ny information och ny kunskap om hur PR har förändrats under tid och hur det kommer att se ut i framtiden. Så det är dels kunskap och mötet mellan yrkesverksamma och studenter, som gästerna kommer att dra nytta av, säger Isabell.
Projektgruppen befinner sig just nu i de sista faserna i planeringen. Förberedelserna är i full gång och programschemat är satt, ett av projektgruppens nuvarande steg är att få studenter till eventet. Genrep, röstövningar och att vänja sig med att artikulera är tre saker projektgruppen kommer att syssla med dagar innan branschdagen.
Vad har varit det roligaste i planeringen?
– Det roligaste är att vi alla kommer in i en helt ny grej. Ingen av oss har gjort det här innan. Vi får uppleva och lära oss av varandra. Det har varit det roliga, att vi gör det tillsammans och att vi alla är nybörjare och lär oss av det. Men det har även varit det svåraste, att ingen av oss har gjort det här innan, berättar Lina Kerrouchi, marknadsansvarig.
Vad ska besökarna ha för förväntningar på eventet?
– Höga förväntningar. Jag tror att det kommer vara en rolig dag och vi har fått in så många olika aspekter på PR. Vi har en föreläsare som jobbar med Tiktok, en lokal byrå och en stor byrå som har arbetat med Klarna och Spotify. Så jag tror att gästerna kommer att få många synvinklar av yrket. Sen har vi en myndighet också. Verkligen många olika typer av folk som jobbar med PR, berättar Isabell.
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.