×

Studentliv

Årets upplaga av kommunikatörsdagen

Foto:

Den 31 mars, i Aula Magna, är det dags för den årliga Kommunikatörsdagen på Karlstads universitet. En dag som ger studenter och yrkesverksamma inom medie- och kommunikationsvetenskap en chans att kunna nätverka, ta del av föreläsningar och inspireras. Årets tema är The social media era och handlar om att ligga i framkant i en värld av en oändlig medieutveckling. Maja Hult, årets projektledare, har tillsammans med sin projektgrupp planerat dagen för att den ska bli så bra som möjlig.

Kommunikatörsdagen är en branschdag för yrkesverksamma och studenter inom branschen. Dagen har funnits i över 10 år, där syftet bygger på att kunna inspirera och bygga kontakter. I år är det temat The social media era som ligger i fokus, och bygger på hur medieutvecklingen är oändlig och ligger i framkant i vårt samhälle.

Maja Hult, Projektledare för kommunikatörsdagen Foto: Kommunikatörsdagen

– Jag skulle beskriva kommunikatörsdagen som inspirerande, lärorik och betydelsefull, säger Maja Hult årets projektledare.

Dagen arrangeras av en projektgrupp uppbyggd på fyra studenter inom studentföreningen Inferno, detta görs i ett samarbete med Kommunikatörsnärverket i Värmland. Dagen kommer att startas klockan 09:00 och avslutas 16:30, och kommer att bestå av föreläsningar och workshops riktat till yrkesverksamma och studenter inom medie- och kommunikationsvetenskap. En dag som kommer kunna skapa möjligheter till att nätverka, bli inspirerad och få en större inblick i vad branschen har att erbjuda.

– Planeringen har gått upp och ned, det har funnits en A, B och en C plan. Planeringen gjordes först och främst för att dagen skulle kunna genomföras på plats. Sedan kom det beslut som gjorde att vi var tvungna att ställa om, men till sist kom det slutgiltiga beskedet att det var möjligt att få ha dagen på plats. Berättar Maja Hult.

Föreläsare och panelgäster som kommer att dyka upp under dagen är Jonas Westling, Elin Simmesgård, Anitha Clemence och Charlotte Söderlund. De alla har olika inriktningar och erfarenhete inom media och kommunikation, vilket gör att man kan få ut det mesta av dagen.

Projektgruppen för kommunikatörsdagen Foto: Kommunikatörsdagen

Maja Hult har tillsammans med sin projektgrupp planerat kommunikatörsdagen in i minsta detalj. Hon säger att det känns nervöst, men också spännande, och att det man har så många förväntningar inför dagen. Hon berättar vidare om de problem som dykt upp samt vad som har varit svårast med planeringen och att det hela tiden har gått upp och ned.

– Vi har inte stött på några direkta problem. Ett litet antiklimax var ju när beslutet om att det skulle genomföras digitalt och sedan tillbaka på plats igen… Att få ha ställt om hela tiden har varit jobbigt, säger Maja Hult

Vidare nämner hon saker som har gjort dem nervösa, bland annat om ovissheten kring hur många som kommer att köpa biljetter. Att inte veta ifall man kommer få tillräckligt med intäkter för att kunna betala de fakturor som finns. Trots de motgångar som kommit under planeringen så ser Maja fram emot allt vad dagen har att erbjuda.

– Främst ser jag fram emot att få lyssna på Jonas Westling, som är chef på PR-byrån Nine Agency. Detta just för att jag länge velat ha praktik där, så det ska bli kul att höra vad han har att säga. Men sen tror ja att mingeltillställningarna kommer vara väldigt roliga. Berättar Maja

Kom ihåg att om du är medlem i fackförbundet Akavia så kan du få ditt CV granskat på plats, detta är en toppen chans att spetsa till det ordentligt. Utöver detta kom med ett glatt humör, och ett sinne som är öppet för att bli inspirerad och att träffa nya människor.

Idag 24 mars är det sista dagen att anmäla sig och knipa en biljett inför dagen, biljetten kostar 95kr och då ingår även en lunch.

På kommunikatorsdagen.se kan du läsa mer om föreläsarna och dagens upplägg.

Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.

Toppnyheter