Det kryllade av intresserade besökare när jobbmässan Hotspot gick av stapeln i mitten av februari. Med 128 utställare var årets mässa den största någonsin.
– Det var den absolut bästa Hotspotmässan hittills, summerar projektledaren Cindy Bråtenfeldt.
Matchning mellan studenter och arbetsgivare stod i främsta rummet när den årligt återkommande jobbmässan Hotspot gick av stapeln i mitten av februari. Mässan är i år inne på sitt 23:e år, och lockade 128 utställare till universitetet för att under en dag möta närmare 6 500 nyfikna och intresserade studenter som besöker mässan varje år.
Hotspot arrangeras av universitetets avdelning för externa relationer och en projektgrupp bestående av 20 studenter samt ytterligare ett hundratal mässvärdar under mässdagen. Planeringen inför årets mässa startade redan i somras, och sedan dess har projektgruppen, som är uppdelad i tre olika grupper, arbetat med både monterförsäljning, planering och marknadsföring.
– I år är det rekord i antalet utställare med hela 128 stycken. Hälften av platserna såldes nästan direkt, och omkring 60 av utställarna är återkommande, berättar Gustav Ricksten som är gruppledare för säljgruppen.
För att underlätta matchningen mellan studenter och arbetsgivare tog man inför årets mässa fram klisterlappar i samma färgschema som används för utställarna, för att på så sätt underlätta mötet mellan studenter och arbetsgivare inom samma bransch.
– Gult står för lärare, samhällsvetenskap och humaniora. Grönt står för IT, naturvetenskap och ingenjörsvetenskap. Rött står för vård, socialt arbete och kultur. Blått står för ekonomi och juridik. Klistermärkena bärs av både mässbesökare och utställare för att de lättare ska kunna hitta varandra, berättar Gustaf Hjärmyr som är gruppledare för mässgruppen.
Förutom att underlätta för de besökande studenterna på plats under mässdagen satsade man inför årets mässa även på mer kommunikation via sociala medier.
– Vi har jobbat med en aktiv anslagstavla på universitetet för att få studenter delaktiga och informerade inför mässan. Vi har även lyckats fördubbla antalet som följer Hotspot på Instagram, säger Cassandra Härdner som är gruppledare för marknadsföringsgruppen.
En av många utställare på plats under årets Hotspotmässa var Academic Work, som var nöjda när mässdagen gick mot sitt slut.
– Vi är extremt nöjda och har fått mycket hjälp av de engagerade mässvärdarna. Det bästa med dagen har varit alla studenter vi fått prata med som alla varit mycket intresserade av vårt arbete, säger Simon Bolton på Academic Work.
Med sin stora monter alldeles utanför Transformum lockade Karlstads kommun många besökare under dagen.
– Det är många som har stannat vid vår monter och spelat frågesport och blivit bjudna på glass, vilket har varit mycket uppskattat. Vi har ett nära samarbete med Hotspot och har en egen grupp på kommunen som jobbar med mässan, så det har fungerat kalasbra. Vi har varit med sedan starten, detta är alltså vårt 23 år här på mässan, berättar Christina Höök på Karlstads kommun.
Två av många studenter som minglade runt bland utställarna på årets Hotspot var Jonathan Andersson och Victor Bergh.
– Man få en bättre bild av företagen och de möjligheter som de erbjuder oss. Det ger en inblick i deras företagskultur och man får skapa sig en bild av var man kan ta vägen efter examen, säger de efter att ha gått runt på Hotspot.
En annan student som passade på att gå runt i vimlet av utställare och besökare var Caroline Erlandsson, som tycker att det är kul att gå runt bland utställarna:
– Det är alltid kul att gå på Hotspot och få prata med nya företag, det gör att man kan hålla sig uppdaterad om vad om händer på arbetsmarknaden.
Studenten Pedram Rashidian uppskattar att det finns en stor bredd vad gäller vilka yrken som de olika utställarna representerar på Hotspotmässan:
– Det har varit otroligt härligt att se företagen så engagerade, det känns som att de verkligen bryr sig om oss studenter.
Efter att ha planerat och genomfört den 23:e jobbmässan i ordningen summerar projektledaren Cindy Bråtenfeldt en lyckad mässa:
– Mässan gick strålande bra. Det var den absolut bästa Hotspotmässan hittills med cirka 6 500 besökande studenter, och det är vi såklart jätteglada över, säger hon.
Och fortsätter:
– Jag mötte många besökare med stora leenden under dagen och från utställarna likaså. Även på vår efterföljande bankett var alla på topphumör och vi har fått fin återkoppling från många olika håll. Det har också fortsatt att komma in mail dagarna efter mässan, främst från utställare som är väldigt nöjda och känner att de har träffat rätt i sin sökning. Det är väldigt kul att få så härlig respons med något vi arbetat med så hårt.
Även om årets upplaga av jobbmässan precis har avslutats, har planeringen inför nästa års jobbmässa redan börjat.
– Definitivt, det gör jag redan under förberedelserna inför mässan. Då är det kanske främst små, små detaljer. De större ändringarna får komma senare när nästa års projektgrupp är på plats.
De senaste åren har Hotsot vuxit i omfattning och slagit flera rekord vad gäller antalet utställare, en utveckling som Cindy Bråtenfeldt tror kommer att fortsätta även kommande år – även om det inte är det som utgör det huvudsakliga målet:
– I alla år som jag har haft hand om Hotspot har vi vuxit och slagit rekord på flera olika sätt. Det är så klart jättekul att kunna göra det och projektgrupperna som arbetar med Hotspot vill så klart slå föregående års resultat. Det är en sporre, men rekorden är inte det viktigaste. Det viktigaste är att vi år efter år levererar en mässa på Karlstads universitet med högsta möjliga kvalitet. Det finns alltid förbättringspotential och när vi nu har en sådan hög kvalité på vår mässa kan man verkligen grotta ner sig i detaljerna för att göra den ännu bättre.
Vad tar du med dig från årets mässa?
– Jag tar med mig många saker, inte bara från själva mässan utan i projektet som helhet. Främst en stor portion av inspiration som jag fått från årets fantastiska studenter i projektgruppen. De har verkligen varit fantastiska, säger Cindy Bråtenfeldt och tipsar om att ansökan till projektgruppen för Hotspot 2021 har öppnat.
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.