×

Nyheter

Evenemangsdagen lockade till försäljning – här är föreningarnas ovvemärken

Foto: Amanda Östberg

Under tisdagen samlades universitetets olika programföreningar utanför Aula Magna, för att sälja märken och merch på evenemangsdagen. Studenttidningen var på plats för att spana in de senaste märkena och hänga med studenterna.

Tidigt på plats var Svante, Agnes och Fredrika från KAULAS. Med ett stort bord fullt av olika märken, kunde studenterna länge stå och vela innan de bestämt sig.  

De berättade att de har avtal med hemsidan märkbar.se som ger dem möjlighet att välja vilka märken de vill ha och skicka tillbaka de som inte säljer lika bra. Det gör att de kan anpassa sitt utbud och ha kvar de märken som är populärast bland studenterna.

Föreningen har också några få egendesignade märken som till exempel flottracemärket som skapas i samband med nollningens flottrace varje år. Flottracet blev som bekant inte av den här nollningen på grund av vädret. Märket säljs ändå, men när det inte blev av ska märket fästas upp och ner. 

I LÄSK’s monter såldes inte bara märken, det bjöds även på fika. Det senaste tillskottet, ett insparksmärke med årets tema som var sport, fanns såklart till försäljning. De visade upp de populäraste märkena som föreningen säljer och berättade att många är egendesignade av studenterna själva även här genom märkestävlingar. Något unikt var föreningens “läroplanen” som innehåller allt från föreningsregler till karta över universitetet och vilken färg varje programförening har. 

Föreningen SPEX hade ett nytt märke för dagen i form av ett ölglas, som dessutom var det vinnande bidraget i föreningens märkestävling tidigare under hösten. Förutom märken har föreningen utökat sitt sortiment med en tygkasse och nu senast en bucket hat som de nöjda visade upp. 

Märkestävling populärt för föreningarna

Annie, Leo och Hussein från KarlEkon visade upp sina märken som alla är egendesignade, och framröstade genom märkestävlingar, som är något många föreningar anordnar under hösten.

Cura hade tre säljare på plats som också sålde merch utöver märkena. Föreningen har tagit fram en tygkasse, bucket hat och senaste nyheten som var en vattenflaska, samtliga prydda med föreningens märke.

Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.

Toppnyheter