Lyckad Hotspot-mässa i år igen! - Karlstads studenttidning
×

Nyheter

Lyckad Hotspot-mässa i år igen!

Foto: Hotspot

Den digitala Hotspot-mässan anordnades den 16 februari och studenter på Karlstads Universitet tillsammans med 57 företag medverkade. Det bjöds på tävlingar, föreläsningar och breakout-rooms där studenter fick möjlighet att prata med deltagande företag. Nu blickar projektledningen framåt till nästa år som väntar ett 25-årsjubileum och en Hotspot-mässa i fysisk form.

Studenttidningen var på plats digitalt för att bevaka mässan. Karlstad kommun presenterade tävlingen ”Vinn ett jobb” där du som student fick möjlighet att vinna en visstidsanställning genom en idé som gynnade Karlstadborna. Medverkande var även Polisen, Eda Kommun, Region Värmland och Adecco bland många fler. På plats var även författaren, föreläsaren och scenartisten Klas Hallberg som föreläste om att våga tro på framtiden.

Projektledare Ximena Deramond berättar att det runt två tiden varit över 4000 chattkonversationer och 2000 kontaktsamtal mellan företag och nyfikna studenter.

25-årsjubileum nästa år

Under eftermiddagen mötte Hotspots projektledare Ximena upp nyfikna studenter i ett breakout-room för att informera om nästa års rekrytering. Hon berättar att det nästa år väntar ett 25-årsjubileum och att mässan, förutsatt att omständigheterna är rätt, kommer hållas på plats och bli enorm.

Redan nu kan du som student söka till nästa års projektgrupp då Hotspot-mässan firar 25-år. Det går bland annat att söka till marknadsgruppen där titlar som grafisk formgivare, sociala-medier ansvarig och gruppledare finns. Du kan även vara en del av säljgruppen och mässgruppen där logistikansvarig och mässplanerare är en del av rollerna.

Den digitala mässan

När dagen började gå mot sitt slut frågade studenttidningen företagen hur de upplevt dagen och hur de uppfattat den digitala kontakten med studenterna.


-Det har varit kul, kanske inte så många som hoppade in i våra två sessioner med breakout-room, men de studenter vi träffat har varit intresserade och många hoppas jag fått svar på sina frågor och funderingar kring Volvo och de möjligheter som finns. Berättar Åsa Öberg, representatör för Volvo Construction Equipment AB

Oscar Stanser, representatör på PE Teknik & Arkitektur tror att fördelen med en digital mässa har varit att fler studenter vågar ställa frågor. Dock anser han att en fysisk mässa är att föredra då det medför en annan kontakt med besökarna, där de kan ställa fler riktade frågor och visa upp sig på ett annat sätt.

-Det som jag såg som en fördel var att jag tror fler vågar fråga när det är digitalt, menar Oscar.

Nyfiken på att arbeta vid nästa års mässa? Ansök via formuläret tillsammans med ditt personliga brev här.

Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.

Toppnyheter