Studenttidningen har under ett tag jobbat med en kampanj vars mål är att få studenter att upptäcka att tidningen finns. Nu finns kampanjen att ta del av på universitetet och i sociala medier.
– Det är inte alla som ens vet att tidningen existerar, så det är någonting som vi vill ändra på, säger Rasmus Valfridsson, grafisk designer på tidningen.
Kampanjen som har fått namnet “Vi jobbar inte så” kommer främst att synas genom affischer och flyers utplacerade på olika ställen runt om i universitetet.
Tanken med kampanjen är att fler studenter ska få upp ögonen för tidningen och ta del av de artiklar som publiceras.
– Även ett sätt att uppmärksamma andra sociala medier såsom TikTok och Instagram där studenttidningen lagt mer krut den senaste tiden, säger Rasmus Valfridsson.
Kampanjens huvudsakliga budskap, förutom att få tidningen att synas, är som texten på affischerna berättar: “Vi skulle kunna lägga våra artiklar bakom en betalvägg. Men nä, vi jobbar inte så” och ”Vi skulle kunna hålla oss till enbart skriven text. Men nä, vi jobbar inte så”.
– En liten passning till konkurrenter inom branschen som mer och mer gått från tidningar öppna för alla, till tidningar som man behöver betala för att läsa, ofta med så kallade lockrubriker för att folk ska bli mer hängivna att betala.
Den andra varianten av kampanjen, ”Provläs min artikel”, innefattar flyers där var och en av reportrarna får synas individuellt tillsammans med en QR-kod som leder till en av reporterns artiklar. ”
– Vi vill såklart förutom att tidningen i sig syns även uppmärksamma alla fantastiska reportrar som gör detta arbete helt ideellt och rikta ljuset mot deras artiklar lite extra, säger Rasmus Valfridsson.
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.