×

Insändare

INSÄNDARE: Situationen för den svenska kurslitteraturen är akut

Foto: Vänster: Genrebild Höger: Läromedelsförfattarna
Insändare

Svensk kurslitteratur befinner sig i en akut kris. Bristen på tillgång till svensk kurslitteratur hotar inte bara studenters utbildning, den hotar hela Sveriges position som kunskapsnation.

I en insändare till Karlstads studenttidning skriver Per Kornhall, ordförande för intresseföreningen Läromedelsförfattarna om situationen den svenska kurslitteraturen befinner sig i och kräver handling omgående.

Varje dag sliter tusentals studenter vid Karlstads universitet med sina studier. Det pluggas inför tentor och seminarier, det skrivs uppsatser och andra inlämningar. Många sitter böjda över sina kursböcker, men långt ifrån alla. Försäljningen av ny svensk kurslitteratur har minskat med 40 procent på två år och den fortsätter sjunka.

Kurslitteratur har en central roll inom den högre utbildningen. I princip alla kurser som erbjuds vid universitet och högskolor har litteraturlistor, och Karlstads universitet lyfter fram kurslitteraturen som en viktig del av studierna på sin webbplats. Med det i åtanke borde tillgången till aktuell kurslitteratur vara en självklarhet i en stad som Karlstad. Det är den inte längre.

Nedgången är så snabb och kraftig att den i närtid kan leda till att Sverige står helt utan aktuell svenskspråkig kurslitteratur. Om inte tillgången till svensk kurslitteratur säkras riskerar både utbildningens kvalitet och studenternas chanser att klara sina studier att försämras. En sådan situation skulle få ödesdigra konsekvenser för Sverige som kunskapsnation. Därför kräver vi att regeringen agerar för att vända utvecklingen.

Det finns flera faktorer som påverkar utvecklingen, det visar Läromedelsförfattarnas rapport Den perfekta stormen. Vi ser bland annat att andelen engelskspråkig kurslitteratur på svenska lärosäten fortsätter att öka, trots att forskning visar på negativa effekter för studenternas inlärning. Men vi ser också att universitetslärare anpassar sin undervisning och tar fram stödmaterial som studenterna använder i stället för kurslitteratur. Samtidigt larmar universiteten om att studenternas läsförmåga har blivit sämre. Den här typen av anpassningar stjälper mer i längden stjälper än det hjälper.

Vi vet också att begagnatmarknaden har tredubblat sin omsättning de senaste åren. Begagnad kurslitteratur är ett attraktivt sätt för studenter att minska sina studiekostnader, samtidigt som det finns en miljöaspekt i att en tryckt bok kan återanvändas av flera studenter. Dessa fördelar till trots behöver även begagnatmarknaden ett inflöde av nya böcker för att kunna hålla i längden.

Det är lätt att skylla på studenterna, men det är inte så enkelt. Åtta av tio studenter tycker att det är viktigt att ta del av kurslitteraturen som är kopplad till sina studier. Det visar en Novusundersökning som Läromedelsförfattarna har beställt. Men marknaden vilar på en oerhört svag konsumentgrupp. Av de studenter som inte använder kurslitteratur svarar 56 procent att det beror på att det är för dyrt.
Med det i åtanke är det inte särskilt förvånande att studenter väljer alternativa vägar. Men vägarna de väljer är i vissa fall oroväckande. Nästan 4 av 10 studenter ”hittar sin kurslitteratur gratis på nätet”, vilket bryter mot upphovsrätten och slår undan benen för marknaden. Det ska inte vara möjligt. Bakom kurslitteraturen står skickliga författare och seriösa förlag som förtjänar ersättning för den tid de lägger ner på att förmedla kunskap till Sveriges studenter.

Läromedelsförfattarna föreslår att följande punkter utreds:

– Att lägga till en skrivning i högskolelagen om att högskolor och universitet ska främja användningen av kurslitteratur.
– Att lägga till en skrivning i högskoleförordningen, med ett krav på svenskspråkig kurslitteratur på inledande kurser.
– Att inkludera användningen av kurslitteratur i UKÄ:s kvalitetsgranskningar.
– Att förhindra otillbörlig spridning av kurslitteratur på högskolor och universitet.
– Att införa biblioteksersättning på universitetsbibliotek.

Situationen för den svenska kurslitteraturen är akut. Studenter får sämre förutsättningar att klara sin utbildning, författare slutar skriva och förlagen drar ner på utgivningen. Det leder i sin tur till lägre utbildningskvalitet och försämrade förutsättningar till lärande, då kurslitteraturen är viktig för att studenterna ska bottna i den kunskap som förmedlas inom en utbildning.
För att förbli en stark kunskapsnation med en utgivning av svenskspråkig kurslitteratur måste det till handling – och det nu. Allt annat vore ett svek mot Karlstads studenter.

Per Kornhall
Ordförande
Läromedelsförfattarna

Detta är en argumenterande text där skribenten svarar för åsikter och ställningstaganden i artikeln. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.

Skriv en insändare

Vill du skriva en insändare i Karlstads studenttidning eller skriva ett svar på denna insändare?
Läs mer och skicka in din text här.

Toppnyheter