När Iselin Sundberg, tidigare student på Kommunikation och PR-programmet vid Karlstad universitet, ville starta företag hade hon idén klar men många obesvarade frågor: Var börjar jag? Hur går jag tillväga? Vem vänder jag mig till? Organisationen Drivhuset på universitetet fanns redo att ge Iselin verktygen att förverkliga sin affärsidé. Idag driver hon inte bara sitt egna företag utan vill precis som Drivhuset hjälpte henne, hjälpa fler studenter att omvandla sin passion till en sysselsättning som en av Drivhusets eventkoordinatorer.
Under hösten blev Iselin, 26 år, kontaktad av Drivhuset gällande ett projekt dem hade i åtanke till henne – att jobba projektbaserat som eventkoordinator och skapa event för studenter under november månad. Målet är att inspirera studenter att ta sina ídéer till nästa nivå och få dem att förstå hur de kan gå tillväga för att göra det.
– Det känns härligt att få vara med och hjälpa andra människor att starta sina företag, säger Iselin.
Att bidra till att andra studenter också ska våga engagera sig är Iselins vision med jobbet hos Drivhuset. Det var inte så längesedan hon själv var student och gick i tankarna om att testa sina entreprenörsvingar – hon visste bara inte hur.
– Det är en djungel av information ute på nätet som är svår att ta till sig när man ska starta eget, säger Iselin.
Under sin studietid hade hon hört talas om Drivhuset som hjälpte henne att gå från idé till ett registrerat företag.
– Jag vet ju själv att innan jag startade mitt företag så trodde jag att det var otroligt mycket svårare än vad det faktiskt är att hålla på med företagande, så jag vill verkligen vara med och hjälpa andra inse samma sak – att det finns hjälp att hämta, säger Iselin.
Många bollar i luften är något som Iselin vet mycket om. Förutom sitt egna företag, vars affärsidé är att producera film och bild till privatpersoner, och jobbet hos Drivhuset är hon aktiv i Marknadsföreningen Värmland och jobbar som kommunikatör och fotograf för Heartbeat Karlstad. Ibland hinner hon även sälja kläder på Levi´s i centrum och planera för att vidareutveckla sitt företag till ett kommunikationsföretag.
– Det är mycket att göra hela tiden. Svårt är det, men att kunna styra sina egna timmar har även sina fördelar. Är man van vid den sortens arbete, att kunna delegera och lägga upp sin tid själv, så är det inga problem. Man får jobba när det funkar helt enkelt, säger Iselin.
“Man vill inte ligga där på dödsbädden och tänka: vad skulle hänt om jag vågat?”
Att vara sin egen chef och kunna planera sin egen tid på det sätt som Iselin gör är något som brukar locka många att bli just egenföretagare. I Iselins fall är det inte friheten som är den främsta drivkraften, istället tanken om att ett samhälle där människor gör vad de har passion för kommer bidra till en gladare värld.
– Om människor uppfyller sin potential genom att göra det dem brinner för och tycker är roligt kommer det leda till att människor är gladare. När människor är gladare i samhället kommer det i sin tur leda till att andra människor inspireras och kanske förverkligar sina egna idéer och drömmar, säger Iselin.
Är det din största drivkraft?
– Ja det är det som får mig att brinna till. Jag vill verkligen att människor ska våga. Vi har så otroligt korta liv, vi är bara här en viss tid på jorden, så varför inte testa göra någonting som man har passion för? Om man har en affärsidé så vill man inte ligga där på dödsbädden och tänka: vad skulle hänt om jag hade vågat? Jag vill verkligen inte att folk ska tro att det är så himla läskigt som det verkar, säger Iselin.
“Gå och bolla med Drivhuset”
Universitetet och inte minst Drivhuset berättar Iselin har varit och fortsätter att vara två stora tillgångar för att skapa en stabil grund för ett liv som entreprenör. Genom att sättas på en plats där du har möjlighet att träffa, samtala med och ta hjälp av inspirerande människor kommer det sätta igång en positiv spiral menar hon. Att våga engagera sig har öppnat dörrar för henne som annars varit stängda, nu vill hon uppmana andra studenter som funderar på att starta företag att våga.
– Gå och bolla med Drivhuset vare sig du har en gnutta till en affärsidé, en helt färdig plan eller ingenting alls och se var man kan ta det därifrån. Just do it, säger Iselin.
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.