×

Nyheter

Universitetet skapar officiellt TikTok-konto: Nytt sätt att nå studenterna

Foto:

Karlstads universitet tar ett nytt steg in i den digitala världen genom att lansera ett eget TikTok-konto. Med detta initiativ hoppas universitetet kunna nå ut till fler studenter på ett personligare och mer engagerande sätt. 

– Vi vill att folk ska känna hur det är att vara på universitetet, säger Erika Hellekant Rowe, kommunikatör på Karlstads universitet.

Karlstads universitet har tagit beslutet att starta ett eget TikTok-konto under vårterminen. Kontot finns numera på plattformen och planen är att under februari börja med att skapa innehåll. Detta initiativ kommer efter framgångsrika samarbeten med studenter som har skapat innehåll om studentlivet på andra plattformar, samt input från studentambassadörer som har betonat att TikTok är den plattform där unga människor vill ha information om universitetet.

– Det känns som ett naturligt steg, vi har redan närvaro på andra stora plattformar, och TikTok kändes som nästa steg, säger Erika Hellekant Rowe, som jobbar som kommunikatör på universitetet. 

Förhoppningen är att nå ut till studenter, potentiella nya studenter och skapa en större bredd på innehållet, där majoriteten ska vara studentproducerat. Det kommer även att finnas plats för ordinarie innehåll, vilket ger kanalen en blandning av skoj och utbildningsrelaterade inslag. 

– Enligt ungdomsbarometrarna söker unga människor alltmer efter innehåll på TikTok, vilket gör plattformen till en idealisk kanal för universitetet, berättar Jesper Gärder Näfvenfelt.

Jesper jobbar också som kommunikatör och samarbetar med Erika på TikTok-projektet. Han berättar hur plattformen enligt deras uppfattning mognat mycket, och därför utgör en bra miljö för en stor bredd av innehåll, som både har en ‘skojig’ karaktär men förmedlar också universitetets värden. 

– Vi vill gestalta den kultur som finns på universitetet. Det handlar om att visa engagemang, närhet och de mjuka värdena som är svårare att förmedla på andra sätt. Vi vill att folk ska känna hur det är att vara på universitetet, berättar Erika. 

Kommunikatörerna bakom kontot betonar vikten av att noggrant välja digitala plattformar för universitetets närvaro. Exempelvis berättar de att universitetet har en passiv närvaro på X, då miljön inte anses vara lämplig. Trots den ibland hårda jargongen på TikTok är universitetet fast vid beslutet att fortsätta använda plattformen så länge det fungerar.

– Vi har alltid det i åtanke med alla våra kanalval, man är där så länge det fungerar och inte bara för sakens skull, berättar Jesper. 

Söker idér från studenter

Erika berättar att förhoppningen är att kunna göra något så pass eget att det ‘sticker ut från mängden’ och lockar in ‘rätt’ personer till universitetet. Tanken är att de som verkligen är intresserade av universitetet upplever innehållet som värt att kolla på, menar Erika. 

– Vårt mål är inte att bli jättestora på TikTok, utan vi vill nå ut till rätt folk, säger Erika. 

Universitetet uppmuntrar studenter som vill vara med och bidra att höra av sig med tips och idéer. Tanken är att det ska finnas både mer långtgående och tillfälliga samarbeten, och att man vill få med en stor mångfald av studenter för att representera universitetet. 

– Det ska vara charmigt, personligt och med glimten i ögat, avslutar Erika. 

Karlstads universitet finns nu på plattformen TikTok under användarnamnet @Karlstadsuniversitet.

Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.

Toppnyheter