×

Campus

En personligare mässa när Hotspot 2021 blir digital

Foto: Hotspot

Ett tidigt vårtecken är Karlstads universitets årliga jobbmässa
Hotspot, något som för detta år tar sig en helt ny form.
Den blir både personlig och närmare då den nu tar plats
online, något planeringsgruppen själva tror kommer
ge fler studenter möjligheten att “få blomma ut”.

Bakom Hotspot står avdelningen för externa relationer som arrangörer, men mässan planeras och genomförs av en projektgrupp med studenter. Stafettpinnen lämnades förra våren över från den tidigare projektledaren Cindy Bråtenfeldt till Julia Strandman. Fram till Augusti planerade man för en traditionell fysisk mässa, men valde då att istället fokusera på att hitta en digital lösning. “Vi ville slippa ställa in eller flytta fram mässan”, berättar Julia som då började planera för att mässan inte skulle kunna genomföras på plats på universitetet. Med sig i planerandet har hon tolv engagerade studenter som planerat mässan sen höstterminens början. De är fördelade på en marknadsföringsgrupp, en mässplaneringsgrupp och en säljansvariggrupp. I respektive ledning har vi Emil Nilsson, Ludwig Ingemansson och Linnéa Willbas. De ser alla på omställningen som något positivt, “vi får sätta vår helt egna prägel vilket känns extremt motiverande”, förklarar Emil Nilsson.


Var hålls Hotspot i år då?
De beskriver själva att arbetet byggt på en tillit under ansvar och Linnéa förklarar vidare att dem flera gånger fått gräva upp sin problemlösare, “Det har funnits många upp och nedgångar längs vägen, men man tar bara en annan väg runt”. Det är mindre än en vecka kvar tills Hotspot slår upp sina digitala dörrar för mässbesökare, och det sker genom hemsidan Graduateland. Ett nätverk som använts av flera andra universitet för deras mässor, förklarar Julia som varit en del i ett nätverk av liknande jobbmässor runt om i landet. Ludwig berättar att ett av deras största hinder i planeringen varit hur det ska förebygga känslan av att mässan
blir “som en Zoom-föreläsning”. Emil flikar in med att de har förebyggt detta genom att använda en hemsida som ger möjlighet till en hög interaktivitet samt är anpassat efter just deras önskemål.


Hur funkar en digital mässa?
Precis som tidigare mässor har Hotspot många utställande företag och organisationer även i år. Till skillnad från tidigare mässor kommer det dock vara både enklare att få en egen pratstund med företagen men också att söka jobb. I skrivande stund finns 56 registrerade arbetsgivare som kommer att ställa ut på mässan, i sina egna respektive digitala montrar, och
totalt 108 utannonserade jobb. De är alla stolta att presentera en blandning av såväl privata som offentliga företag från flera olika branscher, så det finns verkligen något för alla berättar Linnéa. Hon fortsätter med att förklara att de i år har fokuserat extra mycket på det personliga
möte, en direktkontakt mässbesökare inte kunnat haft tidigare, och att de nu kan både chatta och ha videosamtal med utställarna under mässan. Det kommer även att bjudas på föreläsningar, bland annat av den kända hjärnforskaren och författaren Anders Hansen.

Protjektledare Julia Strandman, Fotograf Elsa Skagersten


Hur deltar du som student på mässan?
På Hotspots hemsida på Graduateland loggar du som student in med ditt KauID och anmäler dig till mässan. Du får då skapa en profil med ditt namn, kontaktuppgifter och profilbild. Nytt för i år är att du samtidigt kan lägga upp ditt CV direkt på din profil, ange dina meriter och skriva en introduktionstext som fångar arbetsgivarens öga. Du kan redan nu gå in och se om din profil matchar någon av jobbannonserna, som gäller såväl heltid och deltidstjänster som sommarjobb och praktikplatser.

Från vänster Ludwig Ingemansson, Linnéa Willbas och Emil Nilsson,
Fotograf Elsa Skagersten


Fem snabba frågor

Hur förbereder jag mig?
Se först och främst till att fylla i din profil till 100 %. Ta reda på vilka företag och tjänster du skulle kunna vara intresserad av och vilka föreläsningar du vill gå på. Var väl förberedd på mässdagen genom att komma dit utvilad, välklädd och fylla på med energi under dagen.
Hur gör jag om jag får tekniska problem på mässan?
Man kan alltid skicka iväg ett dm till vår instagram eller ett mail till vår mailadress hellohotspot@kau.se, förklarar Emil. Marknadsgruppen kommer dessutom ha ett eget Zoomrum under mässdagen och agera stödfunktion för alla frågor som kan komma upp längs vägen.
Vilka sponsrar årets mässa?
Sponsrar gör Karlstad kommun, Compare och Paper Province. Vi har redan kört en demomässa där vi testade bild och ljud med dem, för att se så att allt funkar på mässdagen, berättar Julia.
Kommer det finnas gratissaker?
Hotspot tävlar ut saker via deras instagram och kommer att anordna tävlingar under mässan. Det blir såklart svårare för företagen att ge ut fysiska goodiebags, men vissa företag anordnar digitala tävlingar på deras sociala medier och hemsidor. Håll utkik hos företagens egna montrar!
Hur gör jag för få vara med och planera Hotspot 2022?
Hotspot är en planeringsgrupp som alla studenter kan söka, oavsett vilket program de läser eller vilken termin de är inne på. Det som är meriterande är projekterfarenhet och att man är bra på att samarbeta, men framförallt att det blir en bra mix och en stabil grupp. Ansökningarna släpps framåt Maj och det pågår därefter en löpande rekrytering under sommaren och ända inpå hösten. De är alla rungande överens om att de lärt sig mycket och
uppmanar alla intresserade av att söka till nästa års projektgrupp.

Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.

Toppnyheter