Temat på höstens Anderseminarium var ‘Trollspö eller trollfabrik?’ och fokuserade på förtroende samt AI:s utveckling inom journalistik och mediebranschen. Mot slutet av seminariet välkomnades ett välkänt ansikte från TV-rutan upp på scenen. Emil Hellerud talade om skapandet av ‘Undercover i trollfabriken’, en dokumentär han gjorde för TV4:s Kalla fakta.
Universitetsadjunkterna Emelie Kempe och Peter Dahlén från Linnéuniversitetet var först ut under seminariet och gav sina bästa tips för att arbeta med AI. De testar kontinuerligt olika AI-program för bild, text, video och ljud. De rekommenderade att testa flera olika program för att hitta det som man själv jobbar bäst med.
– Ett tips är att aldrig nöja sig med svaret, utmana programmet och att det inte finns någon övertydlighet, var så tydlig och detaljerad som du bara kan, säger Peter Dahlén.
Mikael Karlsson, professor i Medie-och kommunikationsvetenskap, presenterade några utdrag ur en studie om chattbotar och talade om varför de blir ett problem. Han berättade att botarna ofta inte har tillgång till nyhetsmediernas sidor. Det gör att de måste ta information från andra ställen. Mikael och hans kollegor granskade svaren de fått om Taiwans presidentvalskampanj vilket visade på stora faktafel och opålitliga källor.
– Konsekvenserna blir sämre informerade medborgare, mindre välgrundade beslut, kvaliteten på den information som finns tillgänglig påverkar hur mycket folk vet, vilket påverkar den ställning de tar till olika beslut, säger han.
Personligt innehåll och nyheter som musik
Agnes Stenbom, ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted, berättade hur de jobbar med personlig relevans och algoritmisk personalisering. Hon säger att det handlar om att leverera rätt innehåll till rätt användare
– Det handlar inte om att bygga filterbubblor, det handlar om att konsumenterna får informationen som de behöver. Har du redan läst en nyhet eller missat bakgrunden, då ska du få rätt innehåll i flödet, säger hon.
Schibsted har genomfört ett experiment där de gjorde nyheter tillgängliga i form av musik. Det genomfördes tillsammans med unga personer från ett av Stockholms utsatta områden där de fick generera idéer kring framtidens medier. Stenbom berättade att även om man i framtiden kan ta del av nyheter via musik är det idag en svår avvägning på grund av upphovsrättsliga skäl.
Sveriges Radio var på plats med Olle Zachrison, chef för AI och nyhetsstrategi. Han talade om Sveriges Radios satsningar på AI och vilka avvägningar man ställs inför som public service företag. Exempelvis används AI för transkribering i appen.
Syftet är att göra den tillgänglig för personer med hörselnedsättning och de som ofta befinner sig i bullriga miljöer. Trots vissa misstag som AI kan göra, anser Sveriges Radio att den ökade tillgängligheten för användarna väger tyngre.
Undercover i trollfabriken
Emil Hellerud skapade tillsammans med TV4 Undercover i trollfabriken, TV-reportaget som i höst tog emot Kristallen för årets granskning. Emil berättade mycket om metoder de använde sig av, etiska överväganden och hur det var för kollegan Daniel Andersson som gick undercover.
– Man kommer långt i ett socialt sammanhang genom att le, nicka och hålla med, konstaterar han när han berättar om Daniels roll.
Hellerud talade om tre förhållningsregler de jobbade efter. Daniel skulle vara passiv, hålla med utan att provocera fram något själv. Han skulle varken göra ett bättre eller sämre jobb än någon annan i den positionen. Sista regeln var att han inte heller skulle behöva göra något olagligt.
Han tog upp den psykiska påfrestningen som Daniel utsattes för och berättade att han hade tillgång till stödsamtal hos psykolog men att det ändå var väldigt jobbigt för honom. Även att de underskattade hur svårt det faktiskt var, och att det fanns några saker de skulle ändra om de skulle göra samma sak igen.
Nyhetsredaktionerna om AI-användningen
Slutligen var det dags för panelsamtal mellan några lokalredaktioner som diskuterade hur de använder AI i sina verksamheter. Det handlade om bland annat hjälpmedel för att läsa texter, sammanfattning av nyhetsartiklar, transkriberings verktyg och att skriva alt-texter som beskriver bilder för blinda personer. Det framkom även att AI är ett bra verktyg när det behövs bilder som är svåra att få till på grund av restriktioner och fotoförbud, exempelvis inom vården.
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.