Det är äntligen dags för den årliga jobbmässan, Hotspot, där kan du som student skapa kontakt och hitta din framtida arbetsgivare. Karlstads studenttidning har varit i kontakt med Ximena Deramond, årets projektledare för mässan. Hon ger bland annat tips och trix är inför mässan och hur man deltar.
– Hotspot är en jobbmässa där arbetsgivare och studenter möts och nätverkar i första hand. Oftast leder nätverkandet till både jobb, praktik eller examensarbete, säger Ximena.
Hotspot är en årlig jobbmässa som anordnas av Karlstads universitet med hjälp av studenter. Mässan är också en av Sveriges största, med över 100 utställare. Hotspot arrangerades för första gången den 18 februari 1998, av dåvarande högskola i Karlstad. Inför varje Hotspot samlas 100 tals utställare och alla har de ett gemensamt mål; att kunna träffas och få kontakter med framtida rekryteringar. Den 16 februari är det dags för årets mässa.
Tanken var att årets mässa skulle genomföras på plats på Karlstads universitet, men under januari kom beslutet om att göra mässan digital. På grund av den ökande smittspridningen som skedde under december och januari, de riktlinjer som folkhälsomyndigheten gav, beslutade universitetsdirektören och säkerhetschefen på Karlstads universitet att Hotspot 2022 ska genomförs digitalt.
Hotspot anordnas på uppdrag av Karlstad universitet, tanken är att det ska ge studenter en möjlighet att under sin studietid kunna arbeta med ett projekt som är verkligt. Varje år rekryteras studenter till en projektgrupp som under ledning av en projektledare från universitetet, tillsammans planerar och genomför de mässan.
Vi på studenttidningen hade under förgående vecka en intervju med årets projektledare, Ximena. Vi frågade dels om hur projektgruppen har ställt om nu när det blir en digital mässa, även om lite tips på hur man som student ska tänka under själva mässdagen. Ximena Deramond jobbar som samverkanskoordinator vid enheten för studentstöd på Karlstads universitet. Hon har jobbat på universitetet sedan 1999, sedan 2006 jobbat med samverkansfrågor. Hon berättar även att hon drivit olika samverkansprojekt både på regional, national och international nivå. Hon hade också till och med 2020, ansvaret för alumnverksamheten här på Karlstads universitet.
Ximena berättar om att det blev ett så kallat ”antiklimax” i projektgruppen när de ställde om till digitalt, men studenterna i projektet är ändå så taggade så de såg detta som en riktig utmaning i stället. Vidare säger hon att de nu släppta restriktionerna påverkade dem inte, då deras engagerade utställare samt sponsorer har haft full förståelse för deras situation.
”Viktigast är att du som student vågar besöka mässan för att komma i kontakt med intressanta arbetsgivare. Se till att ha en bra och komplett profil med cv i plattformen, för då ökar du dina chansen att en arbetsgivare blir intresserad av få träffa dig”.
Under årets mässa kommer det finnas utställare allt från kommuner, it- och ingenjörsföretag till fackförbund. Det är totalt 56 utställare på mässan i år. Utöver detta kan vi även hitta Hotpots huvudsponsorer, vilka är Karlstad kommun, Paper Province och Compare, utan dessa hade mässan inte varit möjlig att genomföra. Utöver utställare och sponsorer kommer det finnas tävlingar att delta i, dessa tävlingar genomförs både av utställare men även Hotspots projektgrupp. Projektgruppen har tävlingar både före och under mässan, för att inte missa dessa är det bäst att hålla koll på Hotspots instagram konto.
Digital mässa
Vad är en digital mässa och hur funkar det?
Hotspot har en plattform på Graduteland. Där får utställare ett ”bås” eller i detta fall en digital monter, som de får ”pynta” som de vill, och där de kan komplettera med information i både text, bild och video som beskriver deras verksamhet. På denna plattform får de också tillgång till video-, ljud och chattfunktion, med möjlighet att hålla obegränsat antal enskilda kontaktsamtal. De får även tillgång till ett sökverktyg för att hitta studenter med rätt kompentens för just deras verksamhet. Fördelarna som tillkommer med en digitalmässa är dels att både utställare och studenter inte behöver förflytta sig för att komma i kontakt med varandra, men även att utställarna kan headhunta attraktiva studenter som uppfyller den kompetens som företaget letar efter.
– De kan också se live statisk som visar hur många besökare de har haft i sin monter, antal chattmöten. Något som är mycket svårare att ha koll på när det är en fysisk mässa, säger Ximena.
För att delta på mässan måste du som student först skapa ett konto plattformen Graduateland och fylla i profilen som finns där. Efter det går det sedan att besöka mässan genom att logga in med sitt Kau-ID, detta används för att säkerställa att det är enbart studenter vid Karlstads universitet ska kunna delta på mässan. Sedan är det bara att titta igenom de olika utställare som finns och besöka de som är av intresse för att få en närmare kontakt. Ännu en fördel som kan tas upp är att även den mest blygsamma studenten kan få möjlighet att få träffa en arbetsgivare genom till exempel chattfunktionen.
– För att sticka ut under mässan gäller det att besöka montrarna, boka samtal, delta i tävlingar och helt enkelt att visa intresse överhuvudtaget för att bli sedd, säger Ximena.
Något som kan komma under en digital mässa är dessvärre tekniska problem, om det nu skulle bli så att en student får problem så är det bara att höra av sig till infomontern ”Hotspot 2022”. Men om man nu inte överhuvudtaget skulle komma in på mässan så tar man kontakt med mässgruppen. Deras information finns att hitta på Hotpots hemsida.
Hur gör man då om man vill vara med och planera och genomföra Hotspot 2023?
Om en student är intresserad är det bara att ta kontakt med Ximena genom att maila, ringa eller möta henne i deras monter på mässdagen den 16 februari. Hon kommer att finnas för information och för att svara på alla frågorna om projektet. Även årets projektgrupp kan berätta om vad det innebär att vara projektmedlem i Hotspot.
Hotspot kommer under den 16 februari ha öppet mellan kl. 10 –15.
All information om Hotspot och hur man sak ta kontakt med Ximena och projektgruppen finns på deras hemsida:
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.