×

Krönikor, Opinion

Hannah Gräsberg: Skolskjutningen som förändrade Sverige – Dags för förändring i lärarutbildningen

Foto: Karlstads studenttidnings skribent Hannah Gräsberg
Krönika

Händelsen i Örebro var den värsta skolskjutningen i Sverige, men vi har även haft attacker i skolmiljöer tidigare, exempelvis tragedin i Trollhättan 2015. Trots ett förändrat samhälle och en ökad oro lyser utbildning i pågående dödligt våld och krishantering med sin frånvaro inom samtliga lärarutbildningar i Sverige. 

Hur kan det komma sig att lärarutbildningen fortfarande inte rustar oss för dessa situationer? Som lärarstudent ställer jag mig frågan varför krishantering inte synliggörs i utbildningen? Är det verkligen acceptabelt att lärarutbildningen varken omfattar krishantering eller kurser inom pågående dödligt våld (PDV)? 

Ett förändrat samhälle kräver förändrad utbildning

Samtliga lärarutbildningar i Sverige står inför en förändring, det är dags att utbildningen anpassas efter verkligheten vi står inför. Utbildning inom pågående dödligt våld (PDV) och krishantering bör vara ett obligatoriskt moment i lärarutbildningen. Att stå ensam i ett klassrum med ansvar för barn och ungdomars trygghet utan rätt verktyg är inte bara orimligt, det är oacceptabelt. Om vi vet att skolan förändras, varför gör inte lärarutbildningen det?

Efter att ha undersökt samtliga lärarutbildningar syns ett tydligt mönster: lärarutbildningen rustar framtida lärare för pedagogiska utmaningar, men inte för den verklighet de riskerar att möta. Hur kan framtida lärare förväntas skapa trygghet när de saknar de rätta verktygen? Även om lärarutbildningen inte inkluderar dessa moment finns det fristående kurser i krishantering som man kan läsa på eget initiativ och många kommuner och arbetsgivare utbildar sina anställda i pågående dödligt våld (PDV).

Att arbetsgivaren erbjuder utbildning i pågående dödligt våld (PDV) är en självklarhet, men ansvaret bör inte enbart ligga hos dem. För att rusta framtida lärare för den verklighet de står inför, så behöver dessa kunskaper vara en del av utbildningen. Det handlar inte bara om att hantera kris när den uppstår, utan att ge framtida lärare rätt kunskap för att agera tryggt vid krissituationer i skolan.

Framtida lärare behöver rätt verktyg för att hantera kriser

Alla lärarutbildningar som undersökts innehåller redan kurser som behandlar ämnen som konflikthantering, vilket ger en naturlig möjlighet att integrera utbildning i pågående dödligt våld (PDV) och krishantering i just dessa kurser. Genom att knyta dessa ämnen till redan befintliga kurser kan framtida lärare få de rätta verktygen för att hantera akuta situationer. 

Risken med att utelämna dessa ämnen i skuggan kan resultera i att lärarstudenter upplever att utbildningen inte förbereder dem för den verklighet de riskerar att möta, vilket kan leda till att studenter hoppar av utbildningen eller väljer bort yrket. Denna brist på förberedelse påverkar inte bara individen, utan vi riskerar även att förlora framtida lärare som skulle kunna göra skillnad. 

Det är dags för förändring

Regeringen, Universitetskanslersämbetet (UKÄ) och lärarutbildningarna kan inte längre blunda för den verklighet våra lärare möter i dagens samhälle. Skolan har ett ansvar att skapa en trygg och säker miljö, för att kunna göra detta måste våra framtida lärare rustas med de rätta verktygen och kunskaperna för att hantera kriser. 

Utbildning i pågående dödligt våld (PDV) och krishantering bör bli en obligatorisk del av lärarutbildningen för att ge våra lärare de bästa förutsättningarna för att skydda våra barn och ungdomar. 

Det är dags att lärarutbildningen anpassas för den verklighet vi lever i, men hur länge ska vi vänta på att förändringen ska ske? Hur många tragedier ska vi bevittna innan vi inser att det är dags att agera och förändra utbildningen för att skapa en tryggare framtid för alla.

Detta är en opinionstext där skribenten svarar för åsikter i artikeln. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.

Toppnyheter