×

Reportage

Reportageserie del 4 – hur gick det sen?

Foto:

I tidigare delar av reportageserien “Att våga engagera sig” fick vi möta Drivhusets eventkoordinatorer Ellie Lynch, Léon Westerholm och Iselin Sundberg som vid tidpunkten befann sig i planeringsprocessen för deras alldeles egna event. Mod, driv och passion satte ramarna för projektet. Men hur gick det sen? 

Under hösten har jag följt tre studenter som planerat och marknadsfört evenemang med mål att ge andra studenter inspiration till entreprenörskap. När vintern kom var det dags för eventkoordinatorerna att sätta idéerna i verket. Studenttidningen närvarade vid tre av eventen. Först ut var Léon Westerholm som utan någon som helst erfarenhet av eventskapande, men däremot ett stort intresse för entreprenörskap, vågade ta klivet och engagera sig. 

”Att driva event är bland det roligaste jag gjort på hela året. Jag skulle absolut göra det igen!”

Den 22:a november höll Léon i sitt första event tillsammans med sina kollegor Thika Al Obaidi och Sawalo Sidibeh. Eventet, som hölls i en föreläsningssal intill Gläntan, lockade en stor skara studenter från många olika program. Det bjöds på fika och mingel innan kvällen kickstartade med presentation av kvällens agenda. På tavlan kunde man läsa “Inspirera, motivera och få er att agera!” – namnet på eventet. Temat var givetvis företagande men med speciellt fokus på hur man undviker utmattning på vägen att bli företagare. Den inbjudna gästen för kvällen var Mostafa Ismail, från företaget Zimify, som berättade om sin resa.

Mostafa Ismail inleder sin föreläsning på eventet ”Inspirera, motivera och få er att agera”

– Det kom fler studenter än jag trodde! Jag räknade först inte med allt för många då folk har olika dagar de har tenta på, träningar, lektioner och så vidare, så det var superkul, säger Léon. 

”Att stå på scen och prata inför människor gick från att vara nervigt till något jag tycker är sjukt roligt.”

Framförallt var det tre utmaningar som Léon nämnde inför projektet: att gå utanför sin comfort zone, förhålla sig till de fria tyglarna i planeringen och lyckas locka tillräckligt många studenter till eventen. Jag är spänd att höra hur tankarna går nu i efterhand.

– Det här projektet gav mig väldigt mycket, bland annat förbättrade jag mina sociala skills. Att stå på scen och prata inför människor gick från att vara nervigt till något som jag tycker är sjukt roligt. Man lärde sig dessutom att strukturera upp sin tid och multi-tasking generellt, säger Léon.

Vad hade du för knep för att känna dig mer bekväm på scen?

– Att inte se hinder utan istället det roliga i saker man är ovan att göra. Istället för att tänka på delen med att det är nervigt att stå på scen kan man tänka på att bara försöka ge publiken den bästa möjliga upplevelsen. Då försvinner den nerviga biten, säger Léon.

Den fullspäckade event-månaden fortsatte redan dagen efter med ett av Ellies event som hon koordinerat tillsammans med sin kollega Barbara Kubitzek. Den hemliga gästen Ellie nämnde under skaparprocessen visade sig vara entreprenören och tidigare Karlstads universitets studenten Tobias Söderbom Olsson. Med stort engagemang berättade Tobias om sin resa som entreprenör med fokus på hans nuvarande företag Wood Tube AB. Det bjöds på lunch och möjlighet för frågor och mingel. Bänkraderna som var fyllda av studenter skvallrade om att arrangörerna lyckats bra med marknadsföringen av eventet.

Ellie Lynch, Tobias Söderbom Olsson och Barbara Kubitzek på eventet ”Entreprenören som varit med i Draknästet!”

– Den största lärdomen jag tar med mig är vikten av marknadsföring och att marknadsföra till rätt målgrupp, säger Ellie och fortsätter. Det har varit den svåraste utmaningen men vi löste det bra genom att tänka till när det kommer till vilka olika kanaler man kan använda sig av för att sprida ordet.

”Hela processen blev över förvätan.”

I höstas berättade Ellie om hur hon inte alltid tar den traditionella vägen, utan istället försöker hitta möjligheter som kanske inte alla andra tänker på. Jobbet som eventkoordinator hos Drivhuset var ett exempel på en sådan. Nu är min fundering – hur var resan längs vägen och vad ledde den till?

– Att anordna event gav mig erfarenhet när det kommer till att nätverka, marknadsföra, budgetera och fixa allt logistiskt kring eventet såsom att boka föreläsare och beställa mat. Hela processen blev över förväntan. Det var en erfarenhet också att efter varje event förstå vad som kunde förbättras till nästa event och sedan ha möjlighet att utvecklas under resans gång, säger Ellie.

Skulle du göra om det?

– Jag skulle definitivt göra det igen eftersom det är ett toppenjobb att ha vid sidan av studierna. Det är flexibelt och sker dessutom nära universitetet vilket ju är en fördel när man bor på campus, säger Ellie.

Den sjunde december var jag på plats för det tredje eventet, en inspirationsföreläsning anordnad av både Ellie och Iselin. Med sin positiva energi hälsade Iselin alla hjärtligt välkomna och introducerade inspiratören för kvällen: den 21-åriga VD:n för Encima Innovation AB, Maja Brodén.

– Mitt uppdrag på Drivhuset är att inspirera andra att våga ta steget att starta företag eller driva sin entreprenörskap framåt. En av människorna som drev mig till att registrera mitt företag var just Maja, säger Iselin och låter Maja ta vid.

Maja Brodén föreläser om sitt företag på eventet ”Encima Innovation AB: från UF-företag till aktiebolag”

”Studenter är en väldigt svår målgrupp att nå ut till.”

Efter en fängslande föreläsning, där Maja berättade om hur hon utvecklade sin affärsidé i gymnasiet till ett aktiebolag med 35 anställda, var det dags att stämma av med Iselin vilka lärdomar hon tar med sig efter dessa fartfyllda veckor.

– Eventen gav mig erfarenhet inom projektledning och projekthantering. De gav mig också erfarenhet kring hur man måste tänka när det gäller kommunikation till studenter. Studenter är en väldigt svår målgrupp att nå ut till, speciellt när man ska rikta sig till många olika sorts studenter samtidigt. Ju mer man kan specificera eventen till varje målgrupp, desto mer lyckat blir det, säger Iselin.

Blev det som du hoppades?

– Jag önskar att jag hade haft mer tid, då hade det blivit lite mer som jag önskat med mina event. Men överlag gav det här jobbet mig en fantastisk inblick i vad man behöver tänka på inför framtida projekt, säger Iselin

Nu är eventkoordinatorerna officiellt i mål och reportageserien “Att våga engagera sig” likaså – men det slutar inte här. För dig som är nyfiken på att extrajobba som eventkoordinator på Drivhuset finns nu en intresseanmälan öppen (Länk: https://forms.gle/iiJeQJN4zHCxZmdQA). Håll även utkik här på hemsidan efter nästa reportage med tema entreprenörskap där du kan läsa mer om hur Maja Brodén i en ung ålder vågade tro på att hon hade det som krävdes för att bli egenföretagare. 

Ledsen att du missade föreläsningarna? Lugn bara lugn, vi har sammanfattat det bästa:

5 key takeaways från Mostafa Ismail
Event: Inspirera, motivera och få er att agera!


1. Team! – Jag brukar säga att affärsplanen är 20% och teamet är 80%. Sök efter personer med olika talanger och erfarenheter. 

2. Utforska och våga testa – Det kan vara bra att testa olika idéer och se vad som intresserar dig mest. Våga göra fel!

3. Nätverka! – Att bygga relationer med andra entreprenörer kan ge dig värdefulla insikter och råd. Det kan också hjälpa dig att hitta samarbetspartners och potentiella investerare.

4. Förstå din marknad – Gör marknadsundersökningar och prata med potentiella kunder för att lära känna deras behov och önskemål.

5. Tänk inte. Kör!  – Ha ett “dive in”-mindset: Det är lätt att bli fast i planering och överanalysering, men ibland är det bäst att bara börja. Vissa saker kommer du att lära sig längs vägen.


5 key takeaways från Tobias Söderbom Olsson
Event: Entreprenören som varit med i Draknästet!

1. Knyt kontakter – Nätverka med personer som kan saker som du inte kan. Tillsammans kan ni bilda ett bra team.

2. Hitta kund – När ni börjar arbeta med er affärsidé, starta med att prata med er tilltänkta kund för att utvecklingen ska gå mot rätt behov.

3. MPV – Bygg en enkel prototyp, en MPV (Minimum Viable Product), för att testa er idé och få feedback för hur ni ska fortsätta.

4. Tänk steget längre – När ni pitchar för investerare, tänk på att de vill första hur hela bolaget fungerar. Inte bara hur själva produkten/lösningen fungerar.

5. Träna pitchen! Skriv gärna ett manus för hur du ska svara på frågor som kan tänkas komma så blir du bättre förberedd.



Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.

Toppnyheter