På femte våningen i Innovation Parks lokaler hittar vi till ett stort rum med datorer. I ”Hotseat” får vem som helst sätta sig och utveckla sitt spel eller provspela något av de olika spelen som kommit till på The Great Journey. Vid två av datorerna sitter Erik Lindgren och Barbara Kubitzek och arbetar på sitt spel, FlipScapes. Ett flipperspel de snart kommer lansera.
– Det ska vara så lätt så vem som helst kan spela, säger Erik.
Barbara är till vardags student på Karlstads universitet där hon studerar dans och rörelseterapi. Samtidigt jobbar hon som ambassadör för Drivhuset och driver spelnätverket Mino tillsammans med kollegan Luz. I nätverket samlas kvinnor och könsminoriteter som är intresserade av spel, driver en spelstudio eller studerar inom The Great Journeys spelutvecklingsutbildningar. Utbytet mellan varandra stort i nätverket menar hon.
– Vi hjälper varandra med stöd, inspiration, hur man kan göra en bra kickstarter-kampanj och vilka bidrag det finns att få, säger Barbara.
Likasinnade möter varandra
Två våningar ner har community manager Frida Höjdén sitt kontor. I sin roll är hon en viktig länk mellan spelutvecklare och företagsvärlden.
The Great Journey finansieras bland annat av Embracer Group och finns till för att främja dataspelsbranschen i Värmland som en startupmiljö för spelstudios. Här kan man i startgroparna för sitt företagande få stöd och råd när det kommer till kontaktnät, affärsutveckling och programmering. Här finns såväl en yrkeshögskola där studenter bland annat blir färdiga dataspelsutvecklare och ett forum för spelälskare. I forumet samlas likasinnade, de som gillar spel eller spelutveckling. Umgänget sker på Discord, en sociala medier plattform för spel. På plats anordnar man även olika ”Meet-ups” och ”Game Jams”.
– Under ett Game Jam blir man indelad i olika teams där alla har olika kompetenser, sen får man bygga ett spel på 48 timmar, säger Frida.
The Great Journey är i dagsläget nu källan till ett tjugotal spelstudios. Här har spelintresserade eller studenter från företagets utbildningar startat ett företag och gått från idé till färdigt spel. Nyligen blev en studio signad.
– Agera Games startade som en spelstudio och har precis blivit signade. De har utvecklat ett VR-spel som heter TOSS som släpps till våren, säger Frida.
Samarbetet med Karlstads universitet
Det pågår just nu ett arbete internt där man tittar på och tar fram förslag på framtida spelutbildningar på Karlstads universitet.
– Det finns ett stort intresse bland studenterna på universitetet gällande spel, vilket vi ser då många kommer till oss, säger Frida.
Universitet erbjuder i dagsläget ingen akademisk utbildning inom spel men Frida belyser faktumet att en spelstudio kräver fler olika kompetenser.
– Man kan ha andra egenskaper som behövs i ett team som inte handlar om programmering. Det kan handla om det visuella, att vara en entreprenör, en kommunikatör eller att ha en idé. Att driva företaget som en spelstudio innebär handlar om så mycket mer än bara programmering.
Spelbranschen i snabb tillväxt
Spelbranschen är en snabbt växande bransch. Under 2021 ökade dataspelsindustrins omsättning i Sverige med dotterbolag utomlands med 70 procent. Dataspelsbranschen (Sveriges intresseorganisation för spelföretag) rapporterade nyligen att Sverige inom 10 år kommer sakna minst 25 000 spelutvecklare om man fortsätter växa i samma takt som nu, och därför ser man ett stort behov av flera utbildningar och fler studenter.
– Kompetensförsörjning är en fortsatt stor utmaning och vi är beroende av att duktiga spelutvecklare utbildas och får jobb inom branschen här i Sverige, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelsbranschen i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidnings journalistiska arbete här.