Den 18 mars är det dags för den årliga Kommunikatörsdagen på Karlstads universitet. En dag som ger studenter och yrkesverksamma en möjlighet att nätverka, ta del av föreläsningar och inspireras.
Temat för årets upplaga är ”vikten av kommunikation i olika branscher”, och projektgruppen har en förhoppning om att temat ska locka studenter från många olika program.
Moderator: Sofia Kacim, retoriker, föreläsare och moderator
Föreläsare: Daniel Redger, vd Redgert Comms
Paneldeltagare:
Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör, MSB
Peter Krameus, kommunikationsstrateg, SJ
Rebecka Andreasson, Communications Manager, Microsoft Sverige
Sofia Collén, Communication Business Partner, BillerudKorsnäs
Mikael Östlund, presschef, Nobelstiftelsen
Katarina Lindström, kommunikationsdirektör, Karlstads kommun
Kommunikatörsdagen är en branschdag för yrkesverksamma och studenter inom medie- och kommunikationsbranschen, och har funnits i över tio år där syftet är att inspirera. I år kretsar dagen kring temat ”vikten kommunikation i olika branscher”.
Dagen anordnas av en projektgrupp inom studentföreningen Inferno, tillsammans med Kommunikatörsnätverket i Värmland. Tidigare år har fokus varit att nätverka och skapa kontakter inför kommande yrkesliv, men i år handlar det främst om att inspirera och visa på vikten av kommunikation oavsett bransch.
Tidigare år har responsen från besökande studenter och besökare varit mycket positiv. Studenter som begett sig ut i arbetslivet har kommit tillbaka i en yrkesverksam roll för att kunna ta del av kommunikatörsdagen.
Årets tema, vikten av kommunikation i olika branscher, gör detta till en dag för alla studenter, oavsett program.
– Vi valde ett brett tema för att kunna tilltala så många som möjligt, säger Maja Pettersson, projektledare för Kommunikatörsdagen 2020.
Hon betonar vikten av att man genom temat vill inspirera dagens besökare, snarare än att utbilda.
– Vi vill belysa hur viktig kommunikation är oavsett om du är ingenjör eller jobbar med marknadsföring, inom kommunen eller industri, säger Maja Pettersson. Vi vill locka fler studenter för att visa hur kommunikationen skiljer sig åt och ändå har en så pass central roll oavsett vilken position du har.
Arrangemanget går av stapeln i Aula Magna på Karlstads universitet och ute i Aulafoajén där utställare kommer att finnas på plats. Dagen består av två pass med diskussionspaneler som avslutas med en frågestund där publiken har möjlighet att ställa sina frågor till paneldeltagarna genom Mentimeter.
Deltagarna i panelen presenterar en bredd i olika yrken, vilket projektgruppen hoppas ska locka studenter från olika utbildningsprogram. Under dagen hålls även en föreläsning av Daniel Redgert, PR-expert, som kommer att ge sin syn på hur PR-arbetet fungerar mellan olika kunder från helt olika branscher. Studenterna Joahn Munthe-Kaas och Tova Sundberg kommer leda besökarna genom programmet.
Varför ska man gå på Kommunikatörsdagen?
– För att det ger en insyn till din framtida arbetsplats oavsett vad du studerar. Du kommer arbeta med kommunikation oavsett var du arbetar, säger Maja Pettersson.
På kommunikatorsdagen.se kan du läsa mer om föreläsarna och dagens upplägg.