Clear River Racing är namnet på Karlstads universitets lag i den internationella motortävlingen Formula Student. Laget grundades 2007 efter att ett gäng studenter från Karlstad besökt tävlingen i brittiska Silverstone. Besöket gav mersmak och året därefter fanns Karlstad representerat med en egen bil i den internationella tävlingen.
I tävlingen deltar lag från universitet världen över som tävlar i både ingenjörsskap och racing med de egenbyggda bilarna. Det har byggts otaliga bilar sedan starten och nästa sommar är det dags för den tolfte bilen i ordningen att representera Karlstad.
Inför tävlingarna i somras valde man att åka till tävlingar i Italien och Tyskland, i stället för tävlingen i England. Samtidigt kom bilen att byggas med en annan teknik än tidigare år.
– Projektet gick bra och vi gjorde flera tekniska framsteg. Vi gjorde ett självbärande chassi av monocoque i stället för stålrör. Det är höga tekniska krav eftersom vi måste göra tester på hållbarhet och bevis i materialtester, berättar Jonathan Fenelius, administrativ projektledare.
Jonathan summerar förra årets projekt som ett lyckat tekniskt projekt, men att resultaten på tävlingarna blev desto mer blandade.
– I Italien krånglade bilens växling och i Tyskland lossnade bakvingen. När vi körde varv 17 av 18 åkte bilen ner i en grop så att ett rör knäcktes och vingen åkte ner i marken. Då fick vi svart flagg och fick inte fortsätta. säger han och fortsätter:
– Det var tråkigt, att få svart flagg när vi var ett halvt varv från mållinjen.
Redan ett par veckor innan höstterminen startade i augusti påbörjades det över tio månader långa arbetet med att planera, rita upp, tillverka och montera ihop en egen racingbil. Det hela blir ett test i både ingenjörskap och i racing.
– Ledningsgruppen drog igång sitt arbete ett par veckor innan terminen började och efter introduktionen var det uppstart för resten av projektmedlemmarna. Sen går det snabbt till sommaren året därpå då tävlingen äger rum. Det är det som är hela finalen av projektet, så projektet sträcker sig nästan ett helt år.
Även om tävlingen avslutas med en racingtävling, handlar projektet om mer än att bygga en bil och tävla. Enligt reglerna ska bilarna vara ingenjörsmässigt byggda och ställer höga krav på de deltagande lagen.
– Fokus är inte på att man ska kunna bygga en bil att köra med, det är inte en mekartävling, vi ska beräkna det vi konstruerar och ha bevis för att det är en bil som håller. Vi tävlar inte bara genom att köra, det är även en del statiska moment också.
En stor del av tillverkningen av bilens olika delar görs i verkstaden i hus 21 på universitet samtidigt som man får en del hjälp av sponsorer med tillverkningen. Planen är att bilen ska vara färdigmonterad och redo att visas upp i mitten av april.
– Tanken är att bilen ska vara färdig i datorn i början av december så att vi kan börja med tillverkningen av bilen. Då tar vi de delar som vi ritat i datasalen och tillverkar i verkstaden för att i mitten av april förhoppningsvis ha en färdigmonterad bil att visa upp.
Varje år deltar ett fyrtiotal projektmedlemmar som alla har olika ansvarsområden. Allt från att rita bilen i programmet CAD, leta sponsorer, marknadsföra projektet och att montera ihop bilens olika delar.
Även om en stor del av projektet handlar om ingenjörsskap och att bygga en bil är det öppet för alla att söka till projektgruppen.
– I år är det framför allt civilingenjörer och högskoleingenjörer som deltar, men vi har också studenter som läser IT- och design, civilekonom samt byggingenjörer så det är en stor blandning.
Jonathan menar att det är en fördel att driva ett sådant projekt på Karlstads universitet eftersom det finns en bredd av utbildningar och kompetens att tillgå.
– Här på Karlstads universitet går det att ta hjälp av olika program inom olika ämnen och få en styrka i det. Det är guld värt.
Varje vecka spenderar projektmedlemmarna 15 timmar i verkstaden där olika grupper ansvarar för olika delar av tillverkningen, ett arbete som kräver mycket kommunikation.
– Vi kör flera möten varje arbetskväll där varje arbetsgrupp har individuella gruppmöten i början av arbetskvällen. I slutet av kvällen har ledningsgruppen möte med gruppledarna för att följa upp arbetet. Det är mycket just för att alla problem ska komma upp så tidigt som möjligt.
Att bygga en bil från grunden är ett tidskrävande projekt vilket gör att arbetsinsatsen ibland överstiger de gemensamma 15 arbetstimmarna per vecka.
– Det är ett stort projekt som tar mycket tid och det är så det blir när man ska bygga en bil på knappt ett år. Det är mycket som ska göras, skrattar Jonathan.
Projektet ingår inte som en del av utbildningen på universitetet utan sker utanför studierna, på projektdeltagarnas fritid. Att delta i projektet ger dock 15 högskolepoäng första gången man deltar och 7.5 högskolepoäng andra gången.
– Det sker helt utöver studierna, så alla som är med i projektet läser 100 procent och gör detta vid sidan av.
Samtidigt som projektet sker vid sidan av studierna menar Jonathan att det är god träning inför det kommande yrkeslivet och ger möjlighet till praktik.
– Många som ska ut och jobba som ingenjörer har kanske aldrig rört tillverkning och ska rita upp saker som ska tillverkas. Här får man först rita upp det, sedan tillverka det för att sedan montera det vilket är en väldigt bra erfarenhet att ha.
Även om projektet upptar en stor del av projektmedlemmarnas fritid är det många som fortsätter att jobba vidare i projektet flera år i rad.
– Det är väldigt roligt och det är många som tycker att det är så pass roligt att de vill vara med i projektet flera år i rad. I år är vi 15 personer av 40 som är med för andra året i rad. Man lär känna alla i projektet väldigt bra och det är väldigt bra sammanhållning.
Ett av målen för årets projekt är att arbeta mer ingenjörsmässigt genom standardiserad dokumentation och noggranna tester inför de statiska momenten under nästa års tävling.
– Vi har ställt högre krav på metoden vi arbetar efter och följer kravspecifikationen till konceptval, vilket är ett vanligt arbetssätt inom många ingenjörsyrken. Vi ska också försöka ha bättre och tydligare bevis för alla kritiska delar på bilen.
Samtidigt finns även en förhoppning om att slå resultat från tidigare års tävlingar.
– Vi har också en del resultat vi vill nå under tävlingen. Annars handlar mycket om förbättringar i år eftersom det var så mycket nytt under förra året med en ny typ av chassi.
Till skillnad från flera andra motortävlingar handlar det dock inte om att köra snabbast på racerbanan, utan om att lära så mycket som möjligt.
– Det är inte som andra tävlingar där man tävlar för att vinna. Här tävlar vi för att lära oss, vi bygger bilar för att lära oss. Att vi dessutom tävlar, det är en ren bonus, säger Jonathan och skrattar.