Hemsida: Kommunikatorsdagen.se
Facebook: Kommunikatörsdagen 2019
Instagram: Kommunikatorsdagen
Mail: Info@kommunikatorsdagen.se
Kommunikatörsdagen är en årlig branschdag som har arrangerats av studenter på Karlstads universitet i över femton år. Dagen anordnas av studenter på programmet Kommunikation och PR, och projektgruppen utses av programmets studentförening Inferno.
Årets projektgrupp består av projektledaren Anna Eriksson, sponsoransvariga Mikaela Lauri, marknadsansvariga Johanna Nilsson samt föreläsningsansvariga Fredrik Erlandsson. Kvartetten är för tillfället inne på sin fjärde termin på det sex terminer långa programmet.
Inför årets upplaga av branschdagen har projektgruppen satsat på att erbjuda någonting som träffar en bred målgrupp och som berör alla Karlstads studenter.
– Vi har verkligen satsat på kompetens, vi vill att folk ska gå ifrån dagen och känna att de får med sig någonting nytt, berättar Anna Eriksson.
Vad fick er att söka till projektgruppen 2019?
– Det verkade vara ett extremt roligt projekt och det har det också varit. Dessutom får man med sig erfarenheter man inte kan få på något annat sätt än att vara med i själva skapandet. Jag har växt otroligt mycket under arbetets gång, säger Johanna Nilsson.
Planeringen inför årets kommunikatörsdag började redan i september förra året och kvartetten som utgör årets projektgrupp har under de senaste veckorna haft fullspäckade scheman.
De har jagat föreläsare, fixat sponsorer, arbetat med marknadsföring, sålt biljetter i Gläntan och åkt runt till företag i Karlstad för att pitcha in branschdagen. Inte en dag har gått utan lunchmöten, telefonsamtal och arbete in på kvällstimmarna.
Årets tema är ”Framtidens kommunikation” och dagen består av sju föreläsningar som behandlar olika ämnen med kommunikation och framtid i fokus.
I år föreläser Bodil Sidén, Karl Lillrud, Nanna Gillberg, Mustafa Panshiri, Jens Ganman, Andreas Stjärnhem, Anna Teljfors och Per Holknekt inom områden som kommer att handla om allt från integration till entreprenörskap.
– Temat kom vi fram till under planeringens gång och det kändes som att vi hittade någonting som alla i projektgruppen var intresserade av. Vi ville dessutom träffa en bred målgrupp och ha ett tema som alla kan få ut någonting av, både studenter och yrkesverksamma. Digitaliseringen sker ju här och nu, och den påverkar alla branscher på något sätt, säger Mikaela Lauri.
Vad gör Kommunikatörsdagen 2019 unik jämfört med föregående år?
– Vi har valt att fokusera brett på olika discipliner och tagit in föreläsare som man kanske inte förknippar med kommunikation i första rummet, men som har något att bidra med på sitt egna sätt. Det är första gången på ett par år som vi inte har med en Schulman heller, det är rätt unikt, säger Fredrik Erlandsson.
Att vara fyra personer med olika åsikter och visioner är inte det lättaste, och alla i projektgruppen är överens om att det har varit en utmaning att få allas önskemål uppfyllda.
– Det tog ett tag innan alla kände sig nöjda med dagens innehåll och val av föreläsare. Men jag tror att det är otroligt lärorikt och bra att vara ett team med olika åsikter, annars hade dagen inte blivit så bra som den kommer att bli nu, säger Anna Eriksson.
Kommunikatörsdagen 2019 äger rum den 13 mars och biljetter kostar 200 kr för studenter och 1 195 för yrkesverksam. Förutom möjligheten till åtta stycken föreläsningar ingår frukost, fika och lunch i priset.
Att delta på Kommunikatörsdagen är, menar projektgruppen, dessutom ett bra tillfälle att utöka sitt kontaktnät och skapa sig nya viktiga kontakter för framtiden, då många yrkesverksamma från olika branscher kommer att delta under dagen.