Hotspot är en jobbmässa som årligen anordnas på Karlstads universitet och riktar sig till både studenter och företag i alla branscher. Det är en av Sveriges största jobbmässor och grundades redan 1998, av dåvarande Högskolan i Karlstad. Hotspot är en så kallad branschöverskridande mässa och har haft en mängd olika utställare, allt från livsmedelsföretag, kommuner till Sveriges Domstolar.
Cindy Bråtenfeldt, projektledare för tredje året i rad, berättar att utställarplatserna sålde slut snabbt. Monterområdet blev därför utökat inför årets mässa och gjorde plats för hela 120 utställare, med totalt 123 montrar.
– Det var väldigt stort intresse i år, faktiskt större än någonsin. Så i år var det 13 montrar fler än förra året. Det blev en väldigt lyckad dag i helhet, säger Cindy Bråtenfeldt.
En av alla utställare var det Karlstadbaserade it-företaget Soleil, som bland annat arbetar med digitala arbetsplatser och intranät. Soleil är ett av företagen som återkommit och ställt ut på mässan ett flertal gånger och tycker själva att mässan ger något tillbaka till dem som företag.
– Ju mer vi kan samverka med universitet och studenterna desto bättre. Det är väldigt inspirerande att träffa studenter och vi behöver verkligen arbetskraft. Dessutom är det bra för studenternas skull, att de får kontakt med yrkeslivet så fort som möjligt, säger Ann Svalling på Soleil.
Hon menar att universitet inte ska bli en skyddad plats, utan att studenterna behöver få möjligheten att se vilken värld de kommer ut i efter utbildningen.
Därför ser de mässan som en plats där de kan berätta om sig själva och vad de jobbar med. Men även vara med och erbjuda möjligheten för studenter att komma ut i arbetslivet redan under studieperioden.
– Vi erbjuder deltidstjänster och praktikplatser. Sedan funderar vi över sommarjobb och försöker hitta vad man skulle kunna göra för något. Vi vill jättegärna erbjuda det, men det är svårt när man är i en bransch där det nästan stängs av på sommaren, fortsätter Ann Svalling.
Även det globala företaget Volvo Construction Equipment, som ligger i Arvika, fanns på plats under årets mässa. Deras verksamhet bygger anläggningsmaskiner, vilket inte många känner till.
– Många tänker ju Volvo och bilar, men vi gör inte bilar. Vi ingår i Volvokoncernen med hjullastare, grävmaskiner, bussar, lastbilar och båtmotorer. Det är en del som inte har koll på det och det är ju inte så konstigt, säger Sandra Sundbäck, kommunikations- och hållbarhetschef på Volvo Construction Equipment.
Det är inte bara det som besökare blir förvånade över. En hel del vet inte heller att Volvo har fabrik i Värmland. Trots det var det högt tryck i montern under dagen.
– Vi känner att vi verkligen har fått träffa bra personer. Det som imponerar mycket måste jag säga är att många kommer fram och är väldigt förberedda. En del kommer fram och har med sig sitt CV. Det är jätteambitiöst, menar Sandra Sundbäck.
För Volvo är det viktigt att vara med på mässan. Ett av deras mål är att vara ett känt företag i Värmland, vilket de själva märker att de inte alltid är. Men desto mer de är ute och syns, bland annat på Hotspot, desto fler kommer att förstå att de finns i Arvika.
Ett av målen med sitt besök på mässan är att locka sommarjobbare, där de har ungefär 100 tjänster som man kan söka till. Sandra Sundbäck understryker också vikten av ett sommarjobb för att i slutändan ta sig dit man vill.
– Mitt tips till studenter är att vägen inte alltid är spikrak. Var nyfiken på vad det finns för möjligheter. Jag kanske får börja någonstans för att sedan arbeta mig mot dit jag vill. Man måste så klart ha ett mål, men stirra dig inte blind på det. Vägen dit kan vara krokig, säger hon.
En besökare som nätverkat i ett flertal montrar under dagen, bland annat hos Volvo Construction Equipment, är Mokhtar Jamal, som läser andra året på civilingenjörsprogrammet med inriktning energi- och miljöteknik.
– Jag har haft kontakt och ska faktiskt på möte med dem, för att jag blev jätteintresserad. Jag har jobbat på Volvo innan jag började studera här. Så när jag träffade dem i dag så sa de att jag skulle komma på möte, säger han.
Mokhtar Jamal menar att Hotspot är ett jättebra evenemang för studenter, både för de studenter som inte kommer från Värmland och de som är från närområdet.
– Det kommer många studenter från andra städer som inte har en aning om vad som finns här och vilka möjligheter det finns. Då är det jättebra att vara här, det spelar ingen roll vilket program du går, det finns något för alla, fortsätter han.
En annan besökare som är student på universitetet är Maria Lennehag, som läser andra året på programmet Kommunikation och PR. För henne är det första gången hon besöker Hotspot och är väldigt nöjd med vad dagen har erbjudit.
– Det är många utställare och ett perfekt sätt att binda kontakter och få in en fot till ett jobb. Jag kommer nog att komma tillbaka nästa år också, säger hon.
Karlstads studenter har dessutom fått mycket beröm av utställarna efter årets Hotspot. Många företag har påpekat att studenterna varit duktiga på att komma fram och pratat, ställt frågor och vågat ta kontakt ordentligt.
– Det uppskattades att studenterna inte bara gick fram och tog godis, utan verkligen var proaktiva och pigga på att ta kontakt. Till exempel var Lundsbergs skola på plats för första gången och var väldigt imponerade över hur framåt Karlstads studenter är, säger Cindy Bråtenfeldt.
Årets fokus på mässan har också varit FN:s 17 globala mål, efter önskemål från universitetets studenter. Utställarna fick då fylla i vilka mål som stämde in på dem. Detta uppskattades högt bland både utställare och besökare då frågan är väldigt aktuell, men också för att ämnet ledde till en inkörsport för samtal.
– Det var väldigt uppskattat för det blev något att nätverka kring, säger Cindy Bråtenfeldt.