Lecab Fastigheter AB är det bolag som står för Karlstads senaste studentboendetillskott. I somras stod fyra nya hus, alldeles intill universitetet, klara för inflyttning. Innan detta projekt drogs igång skickades en enkät ut i syfte att ta reda på studenters primära önskemål, och högst upp på listan var dels riktiga och fullt utrustade kök, dels möjligheten till eget boende. Underlaget resulterade i 248 nya ettor med kaklade badrum, stenbelagda fönsterbänkar och premiumkök.
– Vi tog fasta på önskemålen och byggde därefter lägenheter på 20 samt 25 kvadratmeter med hög kvalitet rakt igenom, säger Johan Svedlund på Lecab.
Bygget har fått namnet “Forest Hill”, och många av dess hyresgäster håller med Lecab i kvalitetsfrågan. Stora badrum och bra förvaringsmöjligheter trots enrummarnas minimala storlek värderas högt.
– Allt är helt nytt och vi har vitvaror av bra kvalité vilket känns tryggt, tycker Philip Alfredsson som bor på området.
Karlstad studentkår är positiva till Lecabs genomförande och menar att de hjälpt till att minska bostadsbristen. De ljusa och fräscha ettorna drar till sig många intresseanmälningar och har du tur får du till och med en med skogsutsikt.
”Life just got better for students”
Lecabs vision ”Life just got better for students” upplevs alltså rättvist i flera bemärkelser, men frågan är hur mycket kvalitén väger upp för de höga hyrorna då utrymmet är så pass begränsat, och när det innebär att mer än halva studiemedlet går till boende. Enligt Philip känns nämligen 5100 kronor i månaden orimligt för 25 kvadratmeter, när du kan få en tvåa i centrum för 4000 kronor.
– Det seriösa sättet att bestämma hyror är att låta Hyresgästföreningen vara med som part, så som vi gjort, svarar Svedlund på detta.
Parallellt finns också en viss förståelse och acceptans kring situationen. Vatten, el, bredband och ett stort utbud TV-kanaler ingår i kostnaden, vilket blir som små plåster på såren tycker i sin tur Kalle, en annan Forest Hillbo.
Han är också medveten om att bostadsbristen bidrar till att pressa upp priserna, och tror att det förväntas att studenterna ska ha bostadsbidrag för att ekonomin ska räcka till. Däremot kan det bli ett problem ibland, eftersom många jobbar på somrarna och inte har rätt till stödet.
– Samtidigt finns det studenter i Stockholm som bor i containrar för över 5000 kronor i månaden, så jag får väl köra på en klassiker och säga att det kunde varit värre.
Varierande brister hos KBAB
En kort promenad från Forest Hill och universitetet ligger Campus – ett område som avdelas på mitten av en några hundra meter lång väg. Här har trivseln och säkerheten bland studenterna förhöjts avsevärt de senaste åren, mycket tack vare att KBAB tagit över den tidigare förvaltaren Stubs bestånd. Nyligen har de även initierat trivselträffar med hyresgästerna, vilket bidrar till tryggheten. Nu sköter KBAB många fastigheter på Campus och ses som en av de bästa bland Karlstads olika aktörer. Amanda Green, ordförande för studentkåren, menar att de är bra på att hantera konflikter och att man generellt har ett större förtroende för dem än för andra.
– Man kan ha en dialog med KBAB på ett helt annat sätt än med de privata. Deras uppdrag är annorlunda också eftersom deär kommunalägda, medan de privata har intresset i vinst, säger Amanda.
Påpekade brister hos KBAB varierar ganska kraftigt. Till exempel har kritik för höga hyror riktats mot deras lägenheter på Frödingshöjd, Herrhagen och på Campus II. Mats Hedlundpå KBAB delar åsikten kring den sistnämnda men ger också en förklaring.
– När vi tog över Campus II 2011, ”ärvde” vi också hyresnivåerna, vilket påverkar dagens hyra när vi justerat enligt årlig förhandling.
Arbetar för en ökad trygghet
Korridorsbostäderna är aningen billigare och får klagomål av annan art. Tobias Svensson som bor här vet att bränder är ett orosmoment för många, men tycker inte att det påverkar honom själv så mycket.
– När brandlarmet startar tar det visserligen jättelång tid att stänga av det. En gång tog det över två timmar, berättar han.
Hedlund beskriver flera olika åtgärder de gjort för att öka den allmänna tryggheten. Bland annat har de installerat portkod för att inte obehöriga ska kunna komma in, men framför även att ansvaret också ligger på hyresgästerna att inte lämna entrédörrar öppna.
En annan korridorsbo, Erik, talar från egna upplevelser dessutom om dålig ventilation.
– Det känns som att gå in i en vägg varje gång man kliver in. De skulle se över detta plus elementen under sommaren, men jag har inte märkt någon förändring.
På Södra kyrkogatan inne i centrum resonerar man kring andra frågor som också påvisar brister i KBAB:s felhandläggning. Det talas om smutsiga lägenheter, nergångna allmänutrymmen, väggar i dåligt skick och obrukbara resurser. Jacqueline Walker fick vid sin inflytt börja storstäda direkt eftersom besiktningeninnan inte hade gått igenom. KBAB själva svarade med att det inte fanns mer att göra åt saken, men hävdar nu att de gärna vill reda ut vad som gått fel.
– Självklart ska en lägenhet vara besiktigad och klar för inflyttning. Det vore bra om berörd hyresgäst tog kontakt med oss, uppmanar Hedlund.
Krebo och Prime Living – mindre bra
Uppe på Campus är KBAB dock inte ensamma spelare. Här hyr även de enligt studentkåren mindre bra bolagen också ut sina studentboenden, nämligen Prime Living och Krebo. Dessa boningar benämns av många som ”klassiska fuskbyggen”, ”fyrkantiga containrar” samt ”skokartonger”, och det finns tydliga likheter i vad man anser om dem och deras boendepremisser.
– De är undermåliga i kvalité, tar höga hyror, är svåra att kontakta och otillgängliga för kritik, menar Amanda Green.
Både Prime Living och Krebo har tidigare fått uppmärksamhet i media där man påpekat den dåliga standarden. Vatten som läcker in, dörrar som fryser igen och reservdelar som inte finns tillgängliga i Sverige är bara några få exempel på problem som ifrågasatts. Liknande omständigheter går att uppmärksamma här i Karlstad, och trots att det gått flera år sedan saker började komma upp till ytan verkar det ännu inte ha skett någon större förändring.
År 2011 hade Krebo i Karlstad 4600 kronor i månadskostnad, och redan vid den tiden registrerades många bekymmer trots att byggnaderna var helt nya. I samma veva behandlades ett ärende i Svea hovrätt som gällde Krebo i Lund, till följd av att studenter gått till hyresnämnden med krav på sänkt hyra. Hos Krebo i Karlstad får du idag, beroende på elanvändning, betala omkring 5000 kronor för 34 kvadratmeter. Den nuvarande avgiften hade kunnat kännas rimlig i förhållande till ytan, men betraktas fortfarande som ett skämt på grund av den usla kvalitén.
– Golvet är ostadigt, väggarna har sprickor och hela lägenheten skakar när jag själv eller när grannen tvättar, förklarar Krebobon Annika.
– Det känns som jag bor i en papperslåda, tycker grannen Alvin Andersson.
”Synd att du fick en nitlott”
Efter en sväng i området ges det äntligen tillfälle att värma sig. Rohan beställer mat på traktens pizzeria och det berättas vidare om historier som ger mer underlag för all kritik.
Rohans syster Nikita är också hyresgäst hos Krebo. När hon skulle flytta in fick hon hjälp av sin bror, och tur var det, eftersom de behövde städa fyra och en halv timme för att lägenhetens skulle bli beboelig.
– När vi kom in sa besiktningskillen: ”Synd att du fick en nitlott”. Och i lådorna låg det till och med kvar saker, så jag tänkte ”Har de flytt landet eller?”, berättar Rohan.
Nikita kommer få 2400 kronor i avdrag på sin sista hyra eftersom det hela var en ren katastrof. Tjocka lager med damm låg jämt över alla skåp, och inuti täcktes de av bruna och gröna missfärgningar. Kylen var kladdig både in- och utvändigt och bakstycket på två av garderoberna var lösslitna. Till och med väggarna hade tagit skada.
– På en utstickande hörnkant är det en sådan här stor bit av väggen som hänger löst i tapeten, säger Rohan och bildar en decimeter mellan tumme och pekfinger.
Hur reagerade ni när ni kom in?
–Vi blev chockade. Detta skulle vara helt oacceptabelt om det var en vanlig lägenhet. Vi studenter borde också kunna förvänta oss en bra standard i våra boenden.
Ihållande problem
Dålig återkoppling känns även igen av Prime Livings hyresgäster. Hemma hos Matilda ekar det av slamrande dörrar från korridoren. Som tur är sover hon djupt om nätterna och har aldrig vaknat när grannarna kommer och går, trots att ljudet är väldigt markant. Korridoren känns som en svagt upplyst källargång att gå igenom, men väl inne i lägenheten finns något annat.
Blicken fastnar på det fräscha klinkergolvet, och på köksbänken i sten. De inger en bastant känsla och tillsammans med det helkaklade badrummet uppfattas bostaden som väldigt modern och trivsam. Matilda är nöjd med sitt boende eftersom det uppfyller hennes basala behov, men att det, som med nästan allt, också finns en baksida. Bland annat kontaktade hon i våras Prime Living angående sin läckande kran, men har ännu inte fått problemet åtgärdat.
– De sa att det troligen beror på en felborrning eftersom hålet i bänkskivan är för stort för kranen.
När hon vid ett tillfälle kom tillbaks efter en månad på annan ort, fann hon till råga på allt en vattenpöl i underskåpet som läckan orsakat. Hon är rädd att problemet i värsta fall kan leda till fuktskador, och understryker att det vore orätt att bli beskylld för något som bolaget fått uppgifter om, men som de struntat i att omhänderta.
Ett stenkast från Matilda, tvärs över gatan, bor Rina Ghazale och Lovisa som kan relatera till missnöjet. Rina berättar att man till exempel inte kan öppna fönstret för att fönsterkarmen är i vägen och tror att det beror på en tidigare, slarvig reparation. Både Rina och Lovisa är också överens om att värmen knappt fungerar i lägenheterna men att det inte görs någonting åt problemet.
– Jag har hört många klaga på värmen. Jag själv har köpt en värmefläkt nu som går några timmar om dagen, för det är i alla fall fast elpris, förklarar Rina och skrattar.
Tomas Martinsson på Prime Living informerar om att värmeaspekten beror på att de under vintern 2015-2016 drabbades av ett större problem i uppvärmningssystemet.
”Otroligt oseriöst”
Det finns en enad åsikt om att varken Prime Living eller Krebo är särskilt lätta att få tag på i situationer som dessa. Lovisa vet att det är mycket som ifrågasätts och att bristen på engagemang från Prime Living skapar misstro, men här håller hyresvärden själv inte med.
– Att vi skulle vara svåra att kontakta känns mycket felaktigt, invänder Martinsson utan vidare förklaring.
Han delar inte heller uppfattningen om att kvalitén är dålig, utan klargör att man följt gällande byggregler. Däremot tillägger han att de tidigare samarbetat med en annan entreprenör som orsakat dem mycket problem. I varje fall har sprickor uppkommit i både väggar och golv, besiktningar har inte slutförts och spisar har slutat fungera. Samtidigt har Prime Living valt att fylla utrymmet under spisen med en tvättmaskin och inte en ugn, vilket gör det omöjligt att laga mat om spisen går sönder.
– Det är mycket som krånglar och man får ingen hjälp eller svar från hyresvärden. Det känns otroligt oseriöst, säger Lovisa.
– Vi har 140 hyresgäster i Karlstad, och det finns tyvärr alltid några som inte är nöjda med sitt boende, avslutar Martinsson.